niedziela, 22 listopada 2015

TOP 10 produktów na wzmocnienie odporności


autor: Marcin Suski



Niskie temperatury i kiepska pogoda sprzyjają infekcjom, na które nasz organizm w okresie jesienno-zimowym jest bardzo podatny. Zobacz, które produkty warto włączyć do naszej diety by wzmocnić odporność i zwalczyć infekcje.

Oczywiście na choroby najlepsze jest... bieganie! Pisałem o fantastycznych efektach, jakie sport ma na zdrowie na mojej stronie.
Równie ważna jest jednak odpowiednia dieta. W celu zachowania zdrowia i wzmocnienia układu immunologicznego powinniśmy ją uzupełnić o odpowiednie składniki odżywcze. Dzięki właściwej diecie dostarczymy naszego organizmowi odpowiedniej porcji energii i wzmocnimy odporność.
Nie musimy łykać garści tabletek żeby uzupełnić brakujące mikro i makroelementy. Wystarczy, że będziemy pamiętać o codziennym jedzeniu śniadania oraz, w miarę możliwości, unikaniu przetworzonej żywności. Dobre, rozgrzewające śniadanie wprowadzi nasz organizm na wyższe obroty i zapewni energię oraz potrzebne witaminy -  A, B6, C i E, które ochronią nas przed infekcjami. Organizm potrzebuje również stabilnego i ciągłego dostarczania energii, a nie szybkich, ale krótkich zastrzyków, więc wybierajmy produkty razowe i pełnoziarniste zamiast białego pieczywa i cukrów prostych.
Poniżej znajduje się lista produktów, które powinniśmy włączyć do naszej diety w tym szczególnym okresie przejściowym.

Miało być TOP 10, ale dorzuciłem jeszcze 3 produkty gratis ;-)

JOGURT I KEFIR

jogurt
Jogurty i kefiry mają właściwości wychładzające, dlatego w zimie wolimy rozgrzewające owsianki i płatki na mleku, jednak nie rezygnujmy z jogurtów i kefirów całkowicie. Regularne spożywanie probiotyków ("dobrych" bakterii) znajdujących się w fermentowanych przetworach mlecznych, takich jak jogurt czy kefir, korzystanie wpływają na pracę układu immunologicznego oraz trawiennego poprzez zwalczanie infekcjom jeszcze przed ich rozwinięciem. Kultury bakterii probiotycznych tworzą w naszym układzie pokarmowym oraz jelitach rodzaj bariery ochronnej, powstrzymującej szkodliwe drobnoustroje znajdujące się w żywności od przedostawania się do organizmu.

OWIES I JĘCZMIEŃ

owiesInaczej niż w przypadku jogurtów, zima jest idealną porą na spożywanie tych zbóż, właśnie w postaci rozgrzewających owsianek, do których można wykorzystać zarówno płatki owsiane jak i jęczmienne. Ziarna tych zbóż zawierają beta-glukan (który w przewodzie pokarmowym przyjmuje konsystencję żelu, wyściełając śluzówkę przewodu pokarmowego i tworząc swojego rodzaju „opatrunek”. Spowalnia przyswajanie cukrów i wzmacnia układ odpornościowy - tu znajdziesz przepis na owsiankę). Według norweskich badań, właściwości przeciwbakteryjne i antyoksydacyjne beta-glukanu są silniejsze niż w echinacea. Spożywanie owsa oraz jęczmienia wpływa dodatkowo na szybkość gojenia się ran.

 CYTRUSY

cytrusyCytrusy są powszechnie kojarzone z dużą zawartością witaminy C. Pomarańcze, grejpfruty oraz cytryny zawierają znaczne ilości tej witaminyktóra wspomaga system immunologiczny podczas przeziębienia i grypy. Dodatkowo, cytrusy zawierają również bioflawonoidy, uszczelniające ścianki naczyń krwionośnych, a w czasie infekcji działające przeciwzapalnie i wspomagające działanie witaminy C.
Cytrusy bardzo łatwo wprowadzić do naszej diety - cytrynę można wcisnąć do herbaty (najlepiej przestudzonej - we wrzątku witamina C zginie), a z pomarańczy i grejpfrutów można zrobić orzeźwiające soki lub wkroić do sałatek.

CZERWONA PAPRYKA

paprykawitaminą C kojarzone są przede wszystkim cytrusy. Okazuje się jednak, że papryka, a zwłaszcza jej czerwona odmiana, zawiera dwukrotnie więcej tej cennej witaminy niż wszystkie cytrusy. Jest również bogatym źródłem beta-karotenu, pomagającego zachować zdrową skórę, która również cierpi w kontakcie z zimowymi warunkami.
Papryka jest fantastycznym, chrupkim dodatkiem do sałatek czy na kanapkę. Pamiętajmy, że do każdego posiłku powinniśmy dołożyć porcję warzyw lub owoców.

BROKUŁY

brokułBrokuły to nie tylko "superfood" (nieprzetworzona żywność pochodzenia naturalnego, bogata w składniki odżywcze, których ilość i właściwości działają korzystnie na organizm człowieka - Wikipedia), ale również warzywo niezwykle poprawiające naszą odporność. Naładowane witaminami A, C, D oraz E (naturalny przeciwutleniacz), brokuły stymulują układ nerwowy i odpornościowy, a także zwalczają bakterie Helicobacter pylori, odpowiedzialne z powstawanie wrzody żołądka.
Jeśli połączymy brokuła, np. ugotowanego na parze, z chudym lub półtłustym twarogiem i np. pestkami dyni lub słonecznika, otrzymujemy komplet potrzebnych naszemu organizmowi witamin i mikroelementów.

 

ORZECHY

orzechy

Orzechy wszelkiego rodzaju są wprawdzie wysokokaloryczne, jednak niezwykle bogate w zdrowe tłuszcze oraz białko roślinne, a także witaminę E, która usuwa szkodliwe wolne rodniki i wspomaga działanie witaminy C. Już garść orzechów zaspokaja 1/2 dziennej zalecanej dawki witaminy E. Ryboflawina i niacyna (w dużej ilości w migdałach) pomagają w ochronie organizmu przed szkodliwym działaniem stresu.
Orzechy są fantastycznym dodatkiem do jogurtu czy owsianki, dzięki czemu możemy stworzyć prawdziwą bombę witaminową dla organizmu.

 

ZIELONA HERBATA

zielona herbataHerbaty, zarówno zielona jak i czarna, pełne są flawonoidów, czyli cennych przeciwutleniaczy. Przy tym, zielona herbata zawiera spore ilości Galusan epigallokatechiny (EGCG) (związek z grupy flawonoidów [...] 100 razy silniejszy niż witamina C i 25 razy silniejszy niż witamina E - Wikipedia).
Badanie na uniwersytecie Harvarda wskazuje, iż osoby pijące 5 filiżanek herbaty dziennie przez okres 2 tygodni, wykazywali 10 razy wyższy poziom interferonu (białko aktywujące komórki układu immunologicznego, zwiększające szybkość rozpoznania infekcji i wzmacniające odporność zdrowych komórek - Wikipedia) we krwi.

MIÓD

miódMiód jest przepyszny i chyba nikogo nie trzeba namawiać do wprowadzenia go do diety. Posiada on silne właściwości prozdrowotne - duże znaczenie mają tu enzymy pochodzące z gruczołów ślinowych owadów, apidycyna oraz inhibina, czyli naturalne antybiotyki, działające na gronkowce i paciorkowce. Miód zawiera też nadtlenek wodoru o silnych właściwościach bakteriostatycznych oraz duże ilości mikroelementówpotas, magnez, wapń, żelazo, chlor, fosfor i mangan oraz witamin: A, B1, B2, B6, B12, C, kwas foliowy i biotynę.
Miód lipowy wykazuje działanie przeciwgorączkowe i wykrztuśne oraz intensyfikuje pocenie się, dzięki czemu szybciej usuwamy z organizmu toksyny.

 

KIEŁKI

kiełkiKiełki kojarzymy głównie z kuchniami wschodu, a sami tak rzadko wykorzystujemy w kuchni. A to błąd, bo jest to istna fontanna zdrowia. Zawierają moc witamin i mikroelementów: wit. A, B1, B2, B3, B5, B6, B9, C, E oraz potas, magnez, wapń, żelazo, fosfor, selen, mangan, jod, miedź krzem, cynk i molobden. Żeby tego było mało, są również dobrym źródłem błonnika, regulującego pracę układu trawiennego. Zawierają wszystko, czego potrzebuje nasz organizm, tylko kilkudziesięciokrotnie bardziej skondensowane i łatwo przyswajalne. Przy tym wszystkim są bardzo niskokaloryczne.
Kiełkami najłatwiej posypać sałatkę lub udekorować kanapkę czy jakiekolwiek danie makaronowe.

 

CZOSNEK

czosnekCzosnek, dla odmiany, można znaleźć we wszystkich kuchniach świata. Od wieków jest znany i stosowany jako naturalny i bardzo silny antybiotyk. Zawiera allicynę, która wykazuje silnie działanie bakterio- i grzybobójcze, a także spowalnia rozmnażanie się wirusów. Dodatkowo, obniża poziom złego cholesterolu (LDL), reguluje ciśnienie krwi oraz zmniejsza ryzyko wystąpienia zakrzepów i udaru mózgu.
Najlepiej spożywać czosnek świeży, ponieważ składniki aktywne, które zawiera, ulegają zniszczeniu w ciągu godziny od jego obrania.

 

IMBIR

imbirImbir ma bardzo wyrazisty, palący i lekko gorzkawy smak oraz intensywny, słodkawy i lekko cytrynowy aromat. Uznawany jest za najstarszą roślinę leczniczą. Wykazuje silne właściwości rozgrzewające i wzmagające krążenie krwi. Zalecany jest osobom z tendencją do zimnych kończyn (dłonie, stopy) oraz bladą cerą. Zawiera witaminy B1, B2, C oraz mikroelementy: wapń, fosfor, żelazo i potas. Korzeń imbiru zalecany jest w przeziębieniach, wymiotach, biegunce, kaszlu, zatruciach pokarmowych i niestrawności. Wykazuje również działanie napotne.
Świeży imbir doskonale komponuje się z owocami morza, niektórymi mięsami i słodkimi potrawami. Stosowany jest jako przyprawa orzeźwiająca danie. Fantastycznie nadaje się do zup kremów, np. z marchwi czy dyni.

CYNAMON

cynamonWłaściwości zdrowotne cynamonu znane są od wieków. Podawano go jako lekarstwo na poprawę krążenia, podczas problemów trawiennych czy w bólach mięśniowych i menstruacyjnych. Był również wykorzystywany w higienie jamy ustnej.
Cynamon chroni przed bakteriami, grzybami i wirusami oraz silnie rozgrzewa. Świetnie działa na górne drogi oddechowe - oczyszcza zatoki i pomaga pozbyć się kataru. Znacząco podnosi odporność naszego organizmu, odpręża i poprawia nastrój.
Razem z imbirem świetnie aromatyzuje. Można go dodać do owsianki, kakao, budyniu czy innych deserów.

 

KURKUMA

kurkumaTa gorzka, intensywnie żółta przyprawa to kluczowy składnik przyprawy curry oraz tajskich sosów curry. Ma aromatyczny, lekko gorzkawy smak i wykorzystywana jest głównie w postaci proszku. Stosowany od dawna jako środek przeciwzapalny oraz w leczeniu kości i stawów. Wspomaga gojeni się ran i obniża poziom cholesterolu. Wykazuje działanie antynowotworowe i stymulujące układ immunologiczny - kurkuma jest do ośmiu razy silniejsza niż witamina C.
Poza zastosowaniem w przyprawach i sosach curry, warto dodać kurkumy do wody, w której gotujemy np. ryż, któremu nada intensywny, żółty kolor, a przy okazji wykorzystamy jego cenne właściwości lecznicze.

Jak widać, możliwości wzmocnienia naszej odporności są bardzo szerokie, a zachowanie dobrego zdrowia wcale nie jest skomplikowane. Wystarczy wprowadzić przynajmniej część produktów z listy do swojego menu, by zwalczać choroby i cieszyć się dobrym zdrowiem kiedy wszyscy dookoła kichają.
Pamiętajcie jednak, że:
"ruch może zastąpić każde lekarstwo, jednak wszystkie lekarstwa razem wzięte nie zastąpią ruchu" (Wiktor Dega)



Więcej informacji na stronie: Lepiej Biegać
Zapraszam na mój fanpage: lepiejbiegac
Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Kocimiętka i jej wpływ na koty - dlaczego ją uwielbiają


Autor: Katarzyna Mazurowska


Większość kotów szaleje na punkcie kocimiętki. Część z nich jednak pozostaje obojętna na jej wdzięki. Zastanawialiście się czasem dlaczego tak się dzieje? 
Dlaczego koty przestają być sobą w pobliżu tego ziela? 
Co takiego ma ta niewielka roślinka, że przyciąga w magiczny sposób kociaki nawet z dużych odległości?

Kocimiętka to wieloletnia roślina zielna z rodziny jasnotowatych występująca na świecie w około 250 gatunkach.
Łacińska nazwa kocimiętki - nepeta cataria wywodzi się od włoskiego miasta Nepete a cataria od łacińskiej nazwy kota. Czyli już od dawien dawna zaobserwowano jej magiczny wpływ na kotowate – nie tylko te domowe.

Kocimiętka pochodzi z Europy i Azji. Na skutek kolonizacji Ameryki Północnej przywieziona przez kolonizatorów zasiedliła również ten kontynent.
Kocimiętka jest zielem leczniczym wspomagającym organizm od wewnątrz jak i zewnętrznie.
Pomijając jej szerokie właściwości i skuteczność w leczeniu dolegliwości wewnętrznych skupimy się na jej działaniu zewnętrznym.

Co zawiera kocimiętka?
Liście kocimiętki właściwej zawierają olejek eteryczny irydoid nepetalakton, garbniki i gorczyce. Zawierają również sole mineralne, taninę, kwas octowy, alfa i beta-nepetalakton, cytral, nepetalakton, geraniol, dipenten, cytronelol, nerol, kwas masłowy, kwas walerianowy.

Jak kocimiętka wpływa na koty?
Struktura olejków eterycznych kocimiętki jest zbliżona do zapachów feromonów u kotów. Dlatego koty uwielbiają kocimiętkę i zachowują się przy roślinie jak ‘szalone’: tarzają się, pocierają, ślinią, mruczą, liżą, jedzą. 
Reakcja taka trwa około 10 minut i potem na około 30 minut kot staje się odporny na urok kocimiętki. Uwielbienie dla kocimiętki jest dziedziczne. Reakcję na jej zapach wykazuje 70%-80% kotów. Dziedziczenie następuje przez gen dominujący. Oznacza to, że gen 'miłości do kocimiętki' może posiadać tylko jeden z rodziców a potomstwo odziedziczy uwielbienie dla tej roślinki. To tłumaczy również fakt, dlaczego niektóre osobniki nie poddają się wabieniu przez ziele. Wystarczy, że oboje z kocich rodziców tego genu nie posiadają. Kocimiętka nie ma też wpływu na kocięta. Kociaki zaczynają reagować na zapach kocimiętki dopiero w wieku około 6-8 miesięcy, kiedy zaczynają osiągać dojrzałość płciową.
Olejek eteryczny zawarty w kocimiętce – nepetalakton – po szeregu reakcjach w organizmie pobudza ośrodki mózgowe u kotów odpowiedzialne za odczuwanie emocji, zwłaszcza tych pozytywnych.

Jakie właściwości ma nepetalakton – olejek eteryczny zawarty w kocimiętce?
Nepetalakton powoduje efekt halucynogenny. Podobno jego skutki są podobne do działania LSD lub  w odczuciu innych do marihuany. Jednak dla kotów nie są szkodliwe.

Jakie właściwości ma kocimiętka (stosowanie zewnętrze )?
Kocimiętka ma właściwości, uspokajające i relaksujące. Działa bakteriostatycznie, przeciwzapalnie. Zapach kocimiętki odstrasza owady: komary, meszki, muchy.
Dzięki swoim właściwościom uspokajającym oraz relaksującym kocimiętka pomaga rozładować niepokój oraz wspomaga sen. Posiadając właściwości dezynfekujące pomaga leczyć infekcje skórne a kwasy taninowe zawarte w jej ziele przyspieszają gojenie tkanek. Kwasy te hamują również krwawienia z niedużych obtarć lub ran, pomagają w gojeniu się oparzeń i ugryzień owadów.

www.loveforpets.pl - najzdrowsze kosmetyki dla zwierząt
Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Leczenie osób starszych i niepełnosprawnych przy pomocy kociej terapii



"Nie ma nic bardziej miękkiego, nic, co dawałoby skórze odczucie większej delikatności i niepowtarzalności, niż ciepłe i falujące kocie futro." 
Guy de Maupassant 


Z pewnością niewiele osób wie, że kot, zwykły dachowiec może być również terapeutą!
Leczenie z udziałem kota, czyli felinoterapia jest wykorzystywane głównie w krajach skandynawskich przy terapii osób starszych i niepełnosprawnych.

Bardzo ciekawy artykuł na ten temat zamieścił ostatnio magazyn internetowy "Veronique".

Więcej na ten temat TUTAJ



poniedziałek, 16 listopada 2015

Czy to zakwaszenie organizmu?


Autor: Barbara Lisowska



Częste infekcje, brak energii, złe samopoczucie czy słaba kondycja skóry, włosów i paznokci to tylko niektóre objawy mogące świadczyć o zakwaszeniu organizmu.

W takim przypadku należy podjąć odpowiednie kroki, aby przywrócić równowagę kwasowo-zasadową w naszym organizmie, gdyż zakwaszenie może prowadzić do dużo poważniejszych skutków zdrowotnych.

Objawy zakwaszenia organizmu
Oprócz wyżej wspomnianych, do charakterystycznych objawów zakwaszenia organizmu zaliczyć można bóle głowy, zaburzenia pracy układu pokarmowego w postaci zgagi, wzdęć, zaburzenia koncentracji oraz nadmierne wypadanie włosów. Mogą również wystąpić bóle w stawach oraz mięśniach, a także ogólne rozdrażnienie.

Przyczyny zakwaszenia organizmu

Głównym winowajcą zakwaszenia organizmu jest niewłaściwa dieta, bogata w produkty zakwaszające. Ponadto przyczyną może być brak aktywności fizycznej, nadmierny  i długotrwały stres. Do produktów zakwaszających należą: mięso, jaja, ryby, produkty zbożowe, sery, tłuszcze, alkohol, kawa i herbata.  Wszelkie składniki pokarmowe, które zawierają duże ilości fosforu, siarki oraz chloru mają działanie zakwaszające.

Dieta odkwaszająca
Aby uniknąć zakwaszenia organizmu, a także by przywrócić równowagę kwasowo-zasadową w sytuacji, gdy nasz organizm już został zakwaszony, należy w pierwszej kolejności sięgnąć po odpowiednią dietę. Musi ona działać w sposób alkalizujący, czyli być bogata w produkty zawierające wapń, magnez, potas oraz sód. Należą do nich: kasza jaglana i gryczana, mleko, śmietana, szpinak, bakłażan, cukinia, marchew, seler, pomidor, burki, maliny, cytrusy, truskawki, brzoskwinie, kiwi, arbuz, banany, a także oliwa z oliwek, migdały, herbata zielona oraz kawa zbożowa.
Ponadto dieta powinna być zrównoważona. Oznacza to, że stosunek produktów kwasotwórczych do zasadowych powinien wynosić 20% do 80%. Pamiętajmy również o tym, aby pić w ciągu dnia dużo wody lub herbat ziołowych, minimalizując ilość alkoholu, ale również papierosów. Warto też ograniczyć ilość spożywanego cukru rafinowanego oraz produktów wysokoprzetworzonych.
Prowadzenie uregulowanego trybu życia, odpowiednia ilość snu oraz relaksu w połączeniu z dietą zasadową pozwoli uchronić nasz organizm przed zakwaszeniem.


Polecamy również artykuł na temat diety odkwaszającej

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Akupunktura metodą równowagi - natychmiastowe usuwanie bólu


Autor: Ryszard Tesla



Akupunktura metodą równowagi jest sprawdzoną, prostą i niezwykle skuteczną metodą leczenia stosowaną na całym świecie. Znanym jej propagatorem jest Dr Tan, specjalista tradycyjnej medycyny chińskiej mieszkający i nauczający w Stanach Zjednoczonych.



Akupunktura będąca integralną częścią tradycyjnej medycyny chińskiej składa się z pięciu systemów opartych na teorii meridianów (kanałów energetycznych). Te pięć systemów wywodzi się z klasycznej akupunktury, używanej przez tysiące lat w Chinach. Według starożytnych chińskich źródeł wyniki stosowania akupunktury powinny być widoczne od razu, tak jak "cień, który pojawia się, gdyb postawisz słup na słońcu". Stosowanie metody równoważenia w akupunkturze przynosi dokładnie takie rezultaty. Pacjenci leczeni tą metodą są zwykle zszokowani tym jak szybko i prosto terapeuta medycyny chińskiej może usunąć ból i inne dolegliwości, z którymi konwencjonalna medycyna nie radzi sobie w ogóle albo w sposób niosący ze sobą uciążliwe efekty uboczne.
Akupunktura metodą równowagi jest rewolucyjnym sposobem uśmierzania bólu, leczenia bólu przewlekłego, a także wielu chorób wewnętrznych, w tym dolegliwości żołądkowych i trawiennych, chorób o podłożach neurologicznych i związanych z układem oddechowym. Akupunkturzyści stosujący w swojej praktyce Akupunkturę Metodą Równowagi mogą pochwalić się efektywnością na poziomie 85%. Jest to bardzo duża skuteczność nawet jak na standardy chińskie. Dodatkową korzyścią dla pacjenta jest większy komfort gdyż w tej metodzie stosuje się znacznie mniej igieł niż w klasycznej akupunkturze.

Tradycyjna Medycyna Chińska i akupunktura
Tradycyjna medycyna chińska zawiera w sobie bardzo wiele sposobów leczenia, które na przestrzeni tysięcy lat były doskonalone i przekazywane z pokolenia na pokolenie. W ten sposób narodziła się właśnie akupunktura metodą równowagi. Podstawową koncepcją, na której opiera się ta szkoła jest system luster i obrazów. Część ciała, w którą wbija się igły działa jak lustrzane odbicie bolącego lub dysfunkcyjnego organu lub obszaru. Dlatego na przykład przy leczeniu bólu kolana akupunkturę stosuje się w okolicy łokcia itd. Cały system medycyny chińskiej opiera się na filozofii równowagi, której zachowanie jest podstawą zdrowia. Brak równowagi objawiający się bólem jest związany zwykle z blokadą przepływu energii. Akupunktura czy może raczej wbita igła działa tutaj jak włącznik światła, który choć oddalony od żarówki kiedy zostaje włączony przywraca dopływ prądu i pojawia się światło oraz swobodnie płynie prąd. Dla przykładu w akupunkturze często się łagodzi i usuwa ból w plecach przez nakłucie ręki.

Leczenie bólu i nie tylko
Leczenie bólu i jego natychmiastowe uśmierzanie choć samo w sobie na pewno bardzo pożądane jest tylko wstępem do ogromnych możliwości jakie niesie ze sobą stosowanie akupunktury i szeroko pojętej medycyny chińskiej. Akupunktura metodą równowagi stosowana regularnie, radzi sobie z chorobami przewlekłymi i wewnętrznymi, bezsennością, problemami z menstruacją i układem moczowym, jest też niezwykle skuteczna w leczeniu zapalenia stawów i artretyzmu.

Więcej na temat akupunktury i alternatywnych metod leczenia znajdziesz na blogu Czubek Igły  Medycyna chińska, akupunktura, ziołolecznictwo.
Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

środa, 11 listopada 2015

O czosnku raz jeszcze

Co prawda o czosnku było już na blogu - TUTAJ, ale nigdy nie za wiele pisania o tej "cudownej" roślinie!
Tym bardziej, że idzie pora zimowa, a jak wiadomo czosnek to znakomity lek na wszelkie przeziębienia.

Kiedy byłam u mojej mieszkającej na Podlasiu rozmowa zeszła na lekarstwa i leczenia.
Babcia w pewnym momencie otworzyła schowek, gdzie w wianuszkach wisiały główki czosnku. 

- "To jest moja cała apteka, nie potrzebuję niczego więcej!"

I kiedy tak zastanawiam się nad jej słowami muszę przyznać, że jest w tym wiele prawdy.
Wszak w czosnku znajdziemy związki flawonoidowe, aminokwasy i saponiny. Są tam witaminy A, B1, B2, PP, C. Występują liczne sole mineralne i mikroelementy.

Najskuteczniejszy jest czosnek surowy. Możemy go dodawać do surówek czy sałatek, do twarożku i do innych dań.
Ja osobiście zawsze jem go pokrojonego drobniutko na chlebku z masłem - pycha!

Ta cudowna roślina nie tylko jest przydatna przy zimowych infekcjach. Surowy czosnek wpływa zbawiennie na układ trawienny. Zapobiega zaparciom i wzdęciom, działa bakteriobójczo.
Wiadomo też, że poprawia elastyczności naczyń krwionośnych, obniża cholesterol i ciśnienie krwi.
Na dodatek ma właściwości antynowotworowe i opóźnia proces starzenia.

Miała rację babcia - ta roślina to prawdziwa apteczka zdrowia!