sobota, 31 października 2015

Czarna rzepa – smaczny sposób na zdrowy organizm


Autorem artykułu jest JBmedia

Wiek XX przyniósł ludzkości setki kuracji lekowych, które ratowały i wydłużały życie. Niestety, dały nam one również kilka pokoleń lekomanów. 
Zamiast aktywnie dbać o zdrowie, uprawiać sport i zdrowo się odżywiać, zażywają oni garściami lekarstwa. 
Tymczasem wielu chorobom można zapobiec stosując naturalną profilaktykę.
Nasze prababcie nie znały setek „cudownych” leków bez recepty, jednak wiele z nich cieszyło się dobrym zdrowiem przez dziesiątki lat z rzędu, również jesienią i zimą. 

Czemu zawdzięczały taką odporność? 

Wśród wielu czynników należy wymienić – pracę na świeżym powietrzu (jakże odległą od siedzącego trybu życia w biurze), kąpiele – zazwyczaj w zimnej wodzie (jeszcze w XIX wieku polscy chłopi myli się wielokrotnie częściej niż francuscy eleganci), brak kontaktu z toksynami w konserwowanym pożywieniu i zanieczyszczonym powietrzu a także wolniejsze tempo życia.  
Skupmy się na pożywieniu.

Przeciwutleniacze w każdej spiżarni
Menu naszych przodków to nie tylko tłuste mięsiwa, produkty mączne, miody i mocniejsze trunki. K
ażda gospodyni wiedziała o zdrowotnych właściwościach cebuli czosnku i czarnej rzepy – a najczęściej potraw z ich zawartością lub przetworów. 
Picie w „aptekarskich” ilościach nalewki czosnkowej nie zapewni być może świeżego oddechu, jednak  pomoże obniżyć zawartość cholesterolu. Ząbek świeżego czosnku ma znakomite działanie bakteriobójcze. Syrop cebulowy pomagał szybko wyzdrowieć z przeziębienia i grypy. Ponadto obie te rośliny są cennym źródłem przeciwutleniaczy, zatem pomagają oczyścić organizm z wolnych rodników. Czosnek zawiera aż 15 różnych antyoksydantów! 
Mniej znaną rośliną o dobroczynnym wpływie na organizm jest czarna rzepa.

Ostra, ale zdrowa.
Wracająca do łask czarna rzepa to jedna z odmian rzodkwi (Raphanus sativus var. Niger – rzodkiew czarna), ma zatem bliskie pokrewieństwo genetyczne z chętnie jedzoną rzodkiewką. 
Roślina ta, w przeciwieństwie do wielu innych uprawianych gatunków, nie jest wynikiem długotrwałego kojarzenia różnych odmian, lecz ma wiele wspólnego z roślinami korzennymi rosnącymi dziko. Pierwsze wzmianki o rzodkwi czarnej pojawiły się już... na hieroglifach w piramidzie Cheopsa. 
Egipscy robotnicy jedli ją bowiem przy pracy, podobnie zresztą jak czosnek i cebulę. To, o czym wiedzieli nasi przodkowie, potwierdzają badania naukowe. W jadalnej części czarnej rzepy znajdziemy witaminę C, A oraz witaminy z grupy B. 
Gospodarkę biochemiczną organizmu usprawniają dobrze przyswajalne pierwiastki: potas, żelazo, magnez, cynk i wapń, a duże ilości siarki („odpowiadającej” za ostry smak i zapach rośliny) zapewniają zdrowie skórze, włosom i paznokciom oraz zrównoważoną pracę gruczołów łojotokowych – czyli cerę bez trądziku. 
Właściwości żółciopędne czarnej rzepy sprawiają, że jej jedzenie pomaga w trawieniu, odciąża wątrobę i oczyszcza organizm z toksyn. Przed chorobami chronią fitoncydy, czyli substancje bakteriobójcze. Miąższ tej rośliny działa przeciwzapalnie i przeciwbólowo, dlatego dobrze służy osobom cierpiącym na bóle zwyrodnieniowe, reumatoidalne zapalenia stawów, podatne na infekcje a nawet mające problemy z wypadaniem włosów. 
Istnieją jednak również przeciwwskazania do spożywania czarnej rzepy a są nimi: nieżyt jelita cienkiego, niewydolność serca, niewydolność nerek, wrzody żołądka lub jego nadkwaśność. Rzodkiew czarna oraz potrawy i przetwory z tej rośliny mają pikantny smak, podobnie jak czosnek zmieniają woń oddechu. Istnieją jednak leki roślinne i suplementy diety wolne od tych wad.
---
Artykuł może być przedrukowywany jedynie w niezmienionej postaci z zachowaniem aktywnych linków.

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl


piątek, 30 października 2015

Wartość odżywcza i właściwości lecznicze owoców borówki amerykańskiej

Autorem artykułu jest Hogan

      Borówka wysoka znana pod nazwą borówki lub jagody amerykańskiej posiada właściwości lecznicze. Zawartość różnych składników w tych owocach korzystnie wpływa na organizm człowieka.          

      Owoce borówki znane są od dawna. Potwierdzają to informacje o bardzo chętnym ich zbieraniu przez ludność zasiedlającą rejony, na których borówka występowała w stanie dzikim. Służyły one nie tylko do bezpośredniego spożycia, ale również do suszenia i przechowywania na zimę, gdyż w dużym stopniu były stosowane w leczeniu niektórych dolegliwości przewodu pokarmowego. Wierzono, że borówki mają magiczną moc i ceniono je wysoko ze względu na właściwości lecznicze. Soki i syropy łagodzą kaszel, a przygotowane z owoców herbatki mają właściwości przeciwbólowe.

      Znane jest ich znaczenie zapobiegawcze w występowaniu niektórych chorób nowotworowych i chorób serca. Obecnie już wiadomo, że owoce borówki znane są nie tylko z bardzo dużych wartości smakowych, ale jak większość owoców jagodowych wyróżniają się wysoką wartością dietetyczną przy małych właściwościach energetycznych i dużych zasobach cennych składników odżywczych.

      Owoce borówki bogate są w makroelementy: potas, wapń, fosfor i magnez. Zawierają znaczne ilości sodu i żelaza, tiaminy, ryboflawiny, niacyny i witaminy A. Ubogie są w tłuszcze oraz białko i należą do owoców o niewielkiej zawartości witaminy C. W porównaniu z jagodami borówki czernicy, występującej w naszych lasach, owoce borówki wysokiej zawierają dwukrotnie większą ilość cukrów.

      Badania ostatnich lat wykazały obecność znacznych ilości przeciwutleniaczy (fitoestrogenów) oraz wiele biologicznie czynnych substancji - laktyny o immunotropowych właściwościach, związków antyoksydacyjnych jak i enzymów obniżających poziom cholesterolu.  Stwierdzono, że przeciwutleniacze zmniejszają niebezpieczeństwo występowania arteriosklerozy, chorób serca, zmniejszają we krwi poziom "złego" cholesterolu LDL i zwiększają zawartość "dobrego" HDL.

      Jagody borówki wysokiej charakteryzują się najwyższą aktywnością przeciwutleniającą, przewyższając pod tym względem owoce pestkowe, cytrusowe, a także czerwone wino, powszechnie uznane za cenne źródło antyutleniaczy. Badania przeprowadzane w ostatnich latach potwierdziły właściwości lecznicze borówki wysokiej. Wyjaśniono korzystne dla zdrowia człowieka działanie antocyjanów, które nie tylko nadają jagodom barwę niebieską, ale mają właściwości naturalnych antyoksydantów. Razem z witaminami A, C i E usuwają z organizmu człowieka nadmiar wolnych rodników. To działanie przeciwko wolnym rodnikom jest skutecznym sposobem zapobiegania chorobom cywilizacyjnym, łącznie z chorobami nowotworowymi. Wspomniane właściwości owoców skutecznie chronią przed wieloma chorobami, w tym również przed chorobami nowotworowymi stwierdzono, że prawidłowa praca przeciwutleniaczy może się odbywać w obecności takich minerałów jak: selen, cynk, miedź i mangan, które znajdują się również w owocach borówki wysokiej.

      Wśród przebadanych 40 gatunków owoców i warzyw borówka zajęła pierwsze miejsce pod względem zawartości przeciwutleniaczy. Na drugim miejscu w tej klasyfikacji jest sok z winogron, a następnie truskawki, jarmuż i szpinak.

      Od dawna wiadomo, że owoce borówki wysokiej zawierają związki o właściwościach przeciwbiegunkowych, w tym także związki niszczące oporne na leki bakterie E. coli.

      W owocach borówki wykryto także kwas egalowy i kwas foliowy. Pierwszy z nich ma właściwości przeciwnowotworowe, hamuje rozwój nowotworów wątroby, płuc i przewodu pokarmowego. Drugi chroni przed nowotworami macicy, przeciwdziała wadom rozwojowym układu nerwowego u noworodków i dobrze oddziałuje na rozwój płodu. Dlatego jagody borówki wysokiej mogą być polecane kobietom w ciąży jako naturalne źródło kwasu foliowego.

      Kolejną grupą substancji, dzięki którym borówka wysoka jest bardzo cennym składnikiem diety, są fitoestrogeny, czyli hormony roślinne, które mają dodatni wpływ na przemiany hormonalne zarówno u kobiet jak i u mężczyzn. Jagody borówki mają również działanie zapobiegawcze w infekcjach bakteryjnych układu moczowego.

      W organizmie człowieka ważne jest działanie błonnika. Owoce borówki wysokiej w 100 g świeżych owoców zawierają 4,5g błonnika, jednak podobnie jak i innych substancji, mechanizm działania błonnika nie jest do końca poznany. Spotyka się doniesienia, że niektóre bakterie jelitowe mogą przemieniać kwasy żółciowe w substancje rakotwórcze. Błonnik wiążąc się z tymi kwasami żółciowymi oraz z innymi substancjami trującymi, rozcieńcza je i wydala z organizmu.

      Od wielu lat znane jest regeneracyjne działanie owoców borówki (antocyjanów) na ludzki wzrok. W niektórych krajach spożywanie owoców lub picie soku borówkowego poleca się kierowcom samochodów, szczególnie prowadzącym auta o zmroku.  W Japonii gdzie borówki są popularnym parafarmaceutykiem ludzie pracujący przy komputerach piją sok borówkowy, by zapobiec zmęczeniu oczu. U osób w starszym wieku spożywanie świeżych owoców poprawia pamięć, opóźnia starzenie oraz ogranicza występowanie chorób przewodu moczowego.

      Owoce mrożone zachowują podobne właściwości jak owoce świeże. W owocach suszonych wspomniane wcześniej właściwości przeciwutleniaczy zmniejszają się o około 20%, a w procesie przetwarzania związki te tracą swoją aktywność w jeszcze większym stopniu.

      Tak na koniec tego artykułu mogę dodać, że te wszystkie dobroczynne dla zdrowia współczesnego człowieka właściwości borówki wysokiej sprawiły, że Amerykanie nazwali ją owocem XXI wieku.
--- 
autorem artykułu jest Hogan


Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl


czwartek, 29 października 2015

Zielona kawa i jej wpływ na odchudzanie

Autor: Włodzimierz Rakoczy

Chcąc  schudnąć, warto robić to z głową. Postaramy się odpowiedzieć na pytanie, jak to zrobić bezpiecznie i bez dużych nakładów finansowych.


Problemy z odchudzaniem
Odchudzanie to zawsze wdzięczny temat do dyskusji – schudnąć chce każdy (lub prawie każdy), każdy ma też coś do powiedzenia na ten temat.
Wiele osób próbowało wielu sposobów, z większym lub mniejszym skutkiem. Każdy lekarz, dietetyk czy trener powie nam to samo – podstawą zdrowej i szczupłej sylwetki jest zdrowy tryb życia – odpowiednio dobrana dieta i przede wszystkim – ruch i ćwiczenia fizyczne. Nikt przy zdrowych zmysłach nie będzie chyba dyskutował z tą opinią, ale wszyscy doskonale zdajemy sobie sprawę, że taka idealna sytuacja, nie zawsze jest możliwa.
Utrzymanie diety jest problematyczne na wiele sposobów – czas, który należy poświęcić na przygotowanie wartościowego jedzenia, pieniądze... Z ruchem bywa często jeszcze gorzej. Trudno sobie wyobrazić, że matka dwójki czy trójki dzieci, dodatkowo pracująca zawodowo, znajdzie czas na jogging czy zajęcia fitness. Prawda jest też taka, że nawet stosowanie diety i ćwiczeń to często za mało. Współczesny tryb życia sprawia, że zawsze, prędzej czy później, zdarzy nam się "potknięcie", na przykład konieczność zjedzenia czegoś "na szybko" albo odpuszczenia treningu ze względu na sprawy służbowe czy rodzinne.
Dlatego warto się zastanowić nad tym, jak najlepiej pomóc sobie w osiągnięciu wymarzonych rezultatów. Istnieje wiele środków farmaceutycznych, wspomagających odchodzanie. Najprościej można je podzielić na skuteczne i nieskuteczne. Tych drugich z całą pewnością nie brakuje, a te pierwsze pojawiają się sporadycznie, często obarczone uciążliwymi lub nawet groźnymi dla zdrowia, skutkami ubocznymi. Nie od dziś wiadomo, że najlepsze są te naturalne. Takim właśnie jest zielona kawa.

Zielona kawa
Znana i stosowana w medycynie naturalnej od wieków, na europejskie salony weszła już wiele lat temu, jednak to ostatnie badania naukowe przyczniły się w największym stopniu do jej popularności. Okazuje się, że poza tradycyjnymi zastosowaniami, takimi jak poprawa kondycji układu krwionośnego czy też oczyszczenie organizmu z toksyn, można z powodzeniem wspomagać nią proces odchudzania. Ekstrakt z zielonej kawy, w odpowiedniej dawce, znacząco obniża wchłanianie cukrów, poprawia metabolizm i tym samym korzystnie wpływa na proces spalania tkanki tłuszczowej. Przede wszystkim, środki zawierające zieloną kawę (zakładając że nie zawierają innych, chemicznych "dodatków") są całkowicie bezpieczne dla zdrowia i nie dość, że nie powodują szkodliwych skutków ubocznych, to zapewniają dodatkowo korzystne działania takie jak jak antyoksydacja czy poprawa krążenia.

Dlaczego suplementy diety z zieloną kawą?
Swoje odchudzające właściwości zielona kawa zawdzięczna kwasowi chlorogenowemu (CGA). To właśnie ta substancja odpowiada za opisane wyżej właściwości. Problem polega na tym, że w procesie palenia kawy (w temperaturze dochodzącej do 300 stopni Celsjusza), CGA ulega rozpadowi. Z ok 34-43mg CGA na gram kawy zielonej, zostaje w czarnej tylko 2-9mg. Nie można też zjadać zielonej kawy na surowo, ze względu na ilość, którą należałoby spożyć, aby organizm otrzymał tą samą dawkę sładników aktywnych, co przy suplemencie.

Podsumowując, warto jest schudnąć. A jeszcze lepiej, schudnąć zdrowo i naturalnie. Jeśli chociaż trochę zmodyfikujemy swoją codzienną dietę, zaczniemy chociaż trochę się ruszać i ćwiczyć, i do tego będziemy stosować suplementację opartą na zielonej kawie, wyniki naprawdę mogą nas pozytywnie zaskoczyć.

powerspirits.pl - sklep online z odżywkami i suplementami diety
bogaty wybór, świetne ceny i liczne promocje i gratisy!


Co to jest prostata i jak ją leczyć?

Autorem artykułu jest JBmedia


Jeśli nie zlekceważysz tego problemu i w miarę wcześnie udasz się do specjalisty (nie ma się czego bać i wstydzić), to masz duże szanse na zwycięstwo. Bo niestety jeśli choroba się rozwinie, to możesz jedynie łagodzić jej objawy!!!


Co to jest prostata?
Prostata (często nazywana  sterczem lub gruczołem krokowym), to gruczoł o rozmiarach orzecha włoskiego, znajdujący się pod pęcherzem moczowym. Wydziela on substancje wchodzące w skład nasienia. Po czterdziestym roku życia (czasem wcześniej)  z niewyjaśnionych do końca przez medycynę przyczyn dochodzi do rozrostu tego początkowo niedużego gruczołu. Z wiekiem rozrasta się on coraz bardziej i uciskając pęcherz oraz cewkę utrudnia lub wręcz uniemożliwia oddawanie moczu.


Sposoby leczenia!
Jest wiele profesjonalnych sposobów leczenia tej choroby. Nie wszystkie są jednak skuteczne, ale pamiętajcie, że medycyna ciągle się rozwija i w każdej chwili może nas zaskoczyć. Można na przykład poddać się cewkowemu nacięciu prostaty, które polega na nacięciu po bokach pęcherza moczowego. Kolejnym sposobem jest rozszerzenie cewki za pomocą spirali, co podtrzymuje otwarte ściany cewki moczowej. Krioterapia polega na odwadnianiu tkanki i niszczeniu jej za pomocą zamrażania.  Można też zastosować mikrofale i wysoką temperaturę, które kieruje się na powiększony gruczoł krokowy, a on się wtedy kurczy. Falami ultradźwiękowymi atakuję się tkankę powiększonego stercza, która zmienia się w masę. Następnie usuwa się ją poprzez wysysanie z wnętrza prostaty.


Cudowne zioła!!!
W leczeniu prostaty można też stosować wiele ziół, które pomagają na swój sposób. Na pewno nie zaszkodzą ani nie pogorszą obecnego stanu. Na gruczoł krokowy zioła działają przeciwzapalnie i przeciwobrzękowo. Ich właściwości są moczopędne i obniżają napięcie mięśniówki gładkiej. Łagodzą ból, który towarzyszy Ci przy oddawaniu moczu oraz zmieniają zaleganie moczu w pęcherzu. Likwidują także infekcję dróg moczowych oraz przyczyniają się do wydalania substancji toksycznych z organizmu. Zioła można zakupić w aptece bądź sklepie zielarskim. Warto udać się do lekarza, który na pewno poleci parę specyfików.
Pamiętaj, że wielu mężczyzn ma dzisiaj problemy z przyrostem prostaty. Nie masz się czego wstydzić, ani zwlekać z wizytą u lekarza (on codziennie styka się z tym problemem). Im wcześniej wykryjesz problem i zaczniesz go zwalczać, tym lepiej dla ciebie i Twojego gruczołu krokowego!!! Aby zmniejszyć ryzyko zachorowania możesz zmienić swoją dietę i tryb życia. Dużo się ruszaj, chodź na spacery, uprawiaj sporty. Zrezygnuj z spożywania tłuszczów zwierzęcych, a zwiększ ilość tłuszczów roślinnych. Jedz dużo warzyw i owoców, a o papierosach zapomnij!!! I badaj się profilaktycznie, zwiększasz tym swoje szanse na spokojną starość!!! Dojrzały seks nadal może być piękny.
---
Artykuł może być przedrukowywany jedynie w niezmienionej postaci z zachowaniem aktywnych linków.

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl




środa, 14 października 2015

Kaki - wartości odżywcze i witaminy

Dojrzały owoc kaki
Kaki (Diospyros kaki) ten coraz częściej spotykany w Polskich sklepach owoc stanowi dla wielu z nas tajemnicę. Jak smakuje, jak go się je, czy ma dużo witamin itd.

Już ustalenie prawidłowej nazwy sprawia trudności. Niektórzy używają nazwy owoc Sharona inni Hurma jeszcze inni Hebanowiec albo Persymona.

Kaki to słodki owoc o bardzo dużej zawartości karotenu. Żółtoczerwony, z wyglądu przypominający pomidor. 
Owoce spożywane są głównie na surowo, najlepsze są te bardzo dojrzałe (im większa przezroczystość skórki tym lepiej).
Z kaki można również przyrządzać konfitury, galaretki, desery itp.

Składniki
Uwaga - owoc jest bardzo kaloryczny 69 kcal w 100g.
Ma wiele witamin (w 100 gramach):
Witamina A: 267 µg
Witamina E: 0,8 mg
Witamina K: 10 µg
Niacyna: 0,4 mg
Witamina B5: 0,2 mg
Witamina B6: 0,1 mg
Biotyna: 0,3 µg
Witamina B9: 7,5 µg
Witamina C: 15 mg

Ponadto związki mineralne (w 100 gramach):
Sód: 5 mg
Potas: 170 mg
Wapń: 8 mg
Magnez: 8 mg
Fosfor: 25 mg
Żelazo: 0,4 mg
Cynk: 0,1 mg
Miedź: 0,1 mg
Mangan: 0,4 mg
Jod: 1,8 µg

Smacznego !



czwartek, 1 października 2015

Jakie korzyści dla zdrowia dają przeciwutleniacze ?

Autorem artykułu jest Jacek Sztucki


Antyoksydanty - inaczej przeciwutleniacze, są to związki organiczne, blokujące wolne rodniki i silnie hamujące proces utleniania, a tym samym chronią komórki przed zniszczeniem.
Podczas utleniania powstają wolne rodniki które powoduja uszkodzenia komórek. Wolne rodniki to substancje, które zawierają niesparowane elektrony. Wolne rodniki powstają w wyniku zakażenia lub zapalenia, niektórych warunków środowiskowych, takich jak zanieczyszczenie powietrza czy też palenie tytoniu, narażenia na działanie pestycydów i środków owadobójczych.Wolne rodniki oddziałujące przez dłuższy okres czasu mogą prowadzić do chorób takich jak rak. Przeciwutleniaczami są witaminy, minerały i enzymy, które są używane do odwrócenia procesu utleniania w jak największym stopniu.

Co przeciwutleniacze mogą zdziałać?
Nasze ciała potrzebują stałego dostarczania przeciwutleniaczy. Nie raz widujemy w programach telewizyjnych kucharza który kroi  owoc, a następnie polewa go  sokiem z cytryny, aby zapobiec jego zbrązowieniu. Zmiana barwy owocu z białej na brązową jest wynikiem utleniania. Po polaniu sokiem z cytryny owoce nie brązowieją, ale utrzymują swój pierwotny kolor. Obrazuje to zasadę działania przeciwutleniaczy, które dostarczamy organizmowi w spożywanej żywności, lub w postaci suplementów diety. Głównym działaniem przeciwutleniaczy jest neutralizacja wolnych rodników, które powstają na skutek utleniania.

Jak działaja przeciwutleniacze?
Kiedy wolne rodniki powstają podczas utleniania istnieją w stanie niestabilnym. Mają tendencję do uwalniania i absorbowania elektronów z innych żywych komórek. W przypadku gdy elektron zostaje zwolniony lub wchłoniety powstają wolne rodniki. Dlatego nasze ciało potrzebuje stałego dostarczania przeciwutleniaczy. Wolne rodniki, powtarzają reakcję, tworząc łańcuch. Jeśli proces ten zachodzi przez dłuższy okres czasu prowadzi to w końcu do uszkodzenie żywych komórek. Kiedy dostarczamy antyoksydantów, takich jak witaminy C i witaminy E, wolne rodniki przechodzą z niestabilnej formy do cząsteczek bardziej stabilnych. Proces ten przerywa łańcuch wolnych rodników i hamuje proces utleniania. W przypadku niektórych enzymów antyoksydacyjnych proces może przebiegać trochę inaczej.

Jakie są najlepsze źródła przeciwutleniaczy?
Jaskrawo kolorowe warzywa i owoce są bogate w przeciwutleniacze. Istnieją dosłownie tysiące różnych przeciwutleniaczy występujących w żywności, którą jemy i każdy ma swój własny mechanizm neutralizowania wolnych rodników.
Niektóre z bardziej popularnych i znanych przeciwutleniaczy, które spożywamy w naszej diecie to witamina C, witamina E, selen oraz beta karoten. Są one często określane jako przeciwutleniacze odmładzające ze względu na fakt, że pomagają nam utrzymywać zdrowy wygląd skóry. Dietetycy podkreślają jak wielkie jest znaczenie owoców i warzyw w naszej diecie, ponieważ to właśnie owoce i warzywa maja najwieksze właściwości antyoksydacyjne. Ze względu na stałe wykorzystywanie antyoksydantów przez organizm do neutralizacji wolnych rodników, musimy stale je uzupełniać. Można też wykorzystywać przeciwutleniacze zawarte w suplementów żywieniowych. Najlepszym źródłem przeciwutleniaczy są owoce i warzywa takie jak brokuły, czerwone winogrona, buraki, marchew i pomidory, dzika jagoda alaskańska.

Podsumowując, jest to bardzo ważne, abyśmy stale uzupełniali antyoksydanty w naszym ciele poprzez odpowiednią dietę i suplementację. Przeciwutleniacze  zapewniają nam ochronę przed chorobami takimi jak rak, choroby serca, choroba Alzheimera i stawów, a także pomagaja przdłużyć młody zdrowy wygląd.
---
Poznaj najsilniejszy przeciwutleniacz: Kyani Sunrise

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl