Przejdź do głównej zawartości

Jakie korzyści dla zdrowia dają przeciwutleniacze ?

Autorem artykułu jest Jacek Sztucki


Antyoksydanty - inaczej przeciwutleniacze, są to związki organiczne, blokujące wolne rodniki i silnie hamujące proces utleniania, a tym samym chronią komórki przed zniszczeniem.
Podczas utleniania powstają wolne rodniki które powoduja uszkodzenia komórek. Wolne rodniki to substancje, które zawierają niesparowane elektrony. Wolne rodniki powstają w wyniku zakażenia lub zapalenia, niektórych warunków środowiskowych, takich jak zanieczyszczenie powietrza czy też palenie tytoniu, narażenia na działanie pestycydów i środków owadobójczych.Wolne rodniki oddziałujące przez dłuższy okres czasu mogą prowadzić do chorób takich jak rak. Przeciwutleniaczami są witaminy, minerały i enzymy, które są używane do odwrócenia procesu utleniania w jak największym stopniu.

Co przeciwutleniacze mogą zdziałać?
Nasze ciała potrzebują stałego dostarczania przeciwutleniaczy. Nie raz widujemy w programach telewizyjnych kucharza który kroi  owoc, a następnie polewa go  sokiem z cytryny, aby zapobiec jego zbrązowieniu. Zmiana barwy owocu z białej na brązową jest wynikiem utleniania. Po polaniu sokiem z cytryny owoce nie brązowieją, ale utrzymują swój pierwotny kolor. Obrazuje to zasadę działania przeciwutleniaczy, które dostarczamy organizmowi w spożywanej żywności, lub w postaci suplementów diety. Głównym działaniem przeciwutleniaczy jest neutralizacja wolnych rodników, które powstają na skutek utleniania.

Jak działaja przeciwutleniacze?
Kiedy wolne rodniki powstają podczas utleniania istnieją w stanie niestabilnym. Mają tendencję do uwalniania i absorbowania elektronów z innych żywych komórek. W przypadku gdy elektron zostaje zwolniony lub wchłoniety powstają wolne rodniki. Dlatego nasze ciało potrzebuje stałego dostarczania przeciwutleniaczy. Wolne rodniki, powtarzają reakcję, tworząc łańcuch. Jeśli proces ten zachodzi przez dłuższy okres czasu prowadzi to w końcu do uszkodzenie żywych komórek. Kiedy dostarczamy antyoksydantów, takich jak witaminy C i witaminy E, wolne rodniki przechodzą z niestabilnej formy do cząsteczek bardziej stabilnych. Proces ten przerywa łańcuch wolnych rodników i hamuje proces utleniania. W przypadku niektórych enzymów antyoksydacyjnych proces może przebiegać trochę inaczej.

Jakie są najlepsze źródła przeciwutleniaczy?
Jaskrawo kolorowe warzywa i owoce są bogate w przeciwutleniacze. Istnieją dosłownie tysiące różnych przeciwutleniaczy występujących w żywności, którą jemy i każdy ma swój własny mechanizm neutralizowania wolnych rodników.
Niektóre z bardziej popularnych i znanych przeciwutleniaczy, które spożywamy w naszej diecie to witamina C, witamina E, selen oraz beta karoten. Są one często określane jako przeciwutleniacze odmładzające ze względu na fakt, że pomagają nam utrzymywać zdrowy wygląd skóry. Dietetycy podkreślają jak wielkie jest znaczenie owoców i warzyw w naszej diecie, ponieważ to właśnie owoce i warzywa maja najwieksze właściwości antyoksydacyjne. Ze względu na stałe wykorzystywanie antyoksydantów przez organizm do neutralizacji wolnych rodników, musimy stale je uzupełniać. Można też wykorzystywać przeciwutleniacze zawarte w suplementów żywieniowych. Najlepszym źródłem przeciwutleniaczy są owoce i warzywa takie jak brokuły, czerwone winogrona, buraki, marchew i pomidory, dzika jagoda alaskańska.

Podsumowując, jest to bardzo ważne, abyśmy stale uzupełniali antyoksydanty w naszym ciele poprzez odpowiednią dietę i suplementację. Przeciwutleniacze  zapewniają nam ochronę przed chorobami takimi jak rak, choroby serca, choroba Alzheimera i stawów, a także pomagaja przdłużyć młody zdrowy wygląd.
---
Poznaj najsilniejszy przeciwutleniacz: Kyani Sunrise

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Gojnik (szałwia libańska) - zioło o wspaniałych właściwościach

Do dzisiaj w krajach Bliskiego Wschodu gojnik jest stosowany jako aromatyczny dodatek do herbaty.

Herbatka z gojnika jest szczególnie polecana dla osób, które dbają o dietę i prowadzą zdrowy tryb życia. Napar z niego zawiera wiele składników mineralnych: flawonoidy, taniny, przeciwutleniacze, żelazo, kobalt, cynk, potas i magnez. Dzięki temu picie herbaty korzystnie wpływa na zdrowie człowieka. 

Jak to często bywa, wiedza wypraktykowana wcześniej w lecznictwie ludowym została potwierdzona w wyniku badań przez uniwersyteckie ośrodki badawcze.

W krajach bałkańskich herbata z gnojnika była podawana na przeziębienie oraz w przypadku zapalenia oskrzeli.
Ponadto uważano, że usuwa zmęczenie, uspokaja i oczyszcza krew. Ponadto ma korzystny wpływ na stany zapalne, problemy z wątrobą, żołądkiem, nerkami i prostatą. Łagodzi dolegliwości reumatyczne i pomaga przy osteoporozie i w chorobach nowotworowych
I coś dla Panów - w Bułgarii gojnik jest cenionym afrodyzjakiem - zwanym też „bułgarską viagrą”.

Poznaj prozdrowotne właściwości Mahonii

Autor: Jakub Nowak

Zainteresowanie medycyną naturalną od wielu lat cieszy się nieustającą popularnością. Pomimo, że o ziołolecznictwie pojawiają się ciągle nowe publikacje to o właściwościach prozdrowotnych mahonii pospolitej wiąż mała ilość osób zdaje sobie sprawę. 

Zainteresowanie medycyną naturalną od wielu lat cieszy się nieustającą popularnością. Przecież składnikiem leków są przede wszystkim wyciągi z roślin, więc dlaczego nie mielibyśmy się leczyć właśnie nimi? 

Pomimo, że o ziołolecznictwie pojawiają się ciągle nowe publikacje to o właściwościach prozdrowotnych mahonii pospolitej wiąż mała ilość osób zdaje sobie sprawę. 

Mahonia (Mahonia aquifolium, mahonia ostrolistna, ościał, Oregon grape) do Europy została sprowadzona w XIX wieku z Ameryki Północnej, gdzie jest kwiatem stanowym Oregonu. Jest krzewem należącym do rodziny berberysowatych (Berberidaceae) dorastającym do ok. 1,5 m wysokości o atrakcyjnych pędach, cytrynowych kwiatach i drobnych jagodach przypominających małe winogr…

Kasza owsiana pod lupą

Autor: Gabriela Rozmysłowicz


Kiedyś nieosiągalna i trudno dostępna, dziś coraz częściej spotykana na półkach sklepów - kasza owsiana. Od niedawna zachwyca konsumentów swoim smakiem i właściwościami odżywczymi. O jej odmianach oraz dlaczego warto włączyć ją do swojego jadłospisu - o tym w artykule.

Dwa słowa o samej kaszy

Najpopularniejszymi produktami owsianymi są płatki owsiane, które są wzbogaceniem diety wielu osób. Niewiele osób jednak wie, że istnieją przetwory wyprodukowane bezpośrednio z rozdrobionego i pozbawionego łusek ziaren owsa. Takim produktem jest kasza owsiana. W sklepach może być dostępna w dwóch wersjach: pęczka owsianego (czyli całe ziarna owsa) lub w wersji rozdrobnionej.

Smak kaszy owsianej jest lekko orzechowy, co sprawia, że potrawy z kaszą są jedyne w swoim rodzaju. Doskonale nadaje się, jako uzupełnienie dań na słono, jak i na słodko. Warto odnaleźć swój smak i spożywać ją w swojej ulubionej wersji.

Właściwości kaszy

Kasza owsiana jest bardzo bogata w różnego rodza…