niedziela, 16 października 2016

Dieta i ćwiczenia po porodzie - wywiad z dietetykiem


Autor: Marta Bartczak



Młode mamy często tuż po porodzie zaczynają zastanawiać nad tym, kiedy wrócić do aktywności fizycznej, aby starać się odzyskać dawną sylwetkę. Czy wystarczy poczekać do zakończenia okresu połogu, a może bezpieczniej będzie odczekać do odstawienia dziecka od piersi? 
Na te i wiele innych pytań odpowiedział w wywiadzie dietetyk ze Szczecina.



  1. Kiedy młoda mama może wrócić do aktywności fizycznej?
Po około 6 tygodniach po połogu. Wraca wtedy hormonalna równowaga, rany porodowe ulegają zagojeniu, samopoczucie ulega poprawieniu. Wzrasta również chęć podjęcia aktywności fizycznej.
  1. Od czego zacząć? Jak często i intensywnie należy ćwiczyć, żeby zauważyć pierwsze efekty?
Początkowo wystarczy nawet codzienny godzinny spacer. Z każdym tygodniem można zwiększać aktywność fizyczną. Zacząć od pilatesu, biegania, treningu funkcjonalnego. Jeżeli chodzi o bieganie, nie należy się zrażać, że początkowo problem stanowią nawet 3 km. Warto wtedy zastosować metodę marszobiegu (kiedy zmęczymy się biegnąc odpoczywamy przeplatając nasz maksymalny wysiłek niższym, czyli marszem). Docelowo warto pokonywać dystans 5-8 km 2-3 razy w tygodniu. W późniejszym etapie warto wprowadzić ćwiczenia siłowe na siłowni. 3 treningi siłowe w tygodniu trwające po godzinie będą optymalnym rozwiązaniem. Należy ćwiczyć całe ciało, nie zapominając o żadnej partii mięśniowej.
  1. Jaką dietę w tym czasie stosować? Czy konieczna jest specjalna dieta dla mam karmiących?
Najważniejsza jest zdrowa, zbilansowana i zróżnicowana dieta. Jemy 5 posiłków dziennie, śniadanie jak najszybciej po przebudzeniu. Kolejne posiłki jemy w odstępach 3-4 godzinnych. Możemy również obalić popularny mit i spokojnie jeść po godzinie 18. Dieta mamy karmiącej nie musi się znacznie różnić w stosunku do diety typowej aktywnej kobiety. Należy jednak pamiętać o dodaniu 300 kcal dziennie do ogólnego bilansu kalorycznego przez cały okres karmienia. Jest to związane ze zwiększonym wydatkowaniem kaloryczności organizmu kobiety produkującego mleko.
  1. A co z suplementacją? Czy może ją stosować mama karmiąca?
Może stosować preparaty zawierające witaminy i minerały. Pozostałe suplementy są niewskazane. Wystarczy spojrzeć na etykietę, a na 99% z nich jest napisane, że nie jest zalecane u kobiet karmiących i kobiet w ciąży. Nie prowadzi się badań na kobietach w ciąży, dlatego warto poczekać z dodatkową suplementacją.
  1. Czy wysiłek fizyczny może mieć negatywny wpływ na ilość i jakość pokarmu? Czy uzasadniona jest obawa o utratę pokarmu?
Jeżeli wysiłek fizyczny będzie powodował znaczne obniżenie bilansu kalorycznego, może dojść do sytuacji, w której pokarm będzie zanikać. Dlatego wysiłek musi być wprowadzany stopniowo, bez tzw. „zarzynania się”. Musimy pamiętać również, żeby dostarczyć odpowiednia ilość kcal z dietą.
  1. A na co można sobie pozwolić kobieta jeszcze w trakcie ciąży? Jak mocno powinna się zmienić jej aktywność w porównaniu do okresu sprzed ciąży?
Jeżeli matka przed ciążą nie podejmowała aktywności fizycznej, to dobrym rozwiązaniem jest aqua aerobik czy specjalne ćwiczenia grupowe dla kobiet w ciąży. Jeżeli ćwiczyła wcześniej, może obniżyć intensywność dotychczasowych ćwiczeń, jak również obciążenia. Przed zajściem w ciążę warto wzmocnić mięśnie brzucha, które pomagają przy porodzie, a także stabilizują sylwetkę.
PAMIĘTAJMY, ŻE ZAWSZE KAŻDA AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA POWINNA BYĆ SKONSULTOWANA Z LEKARZEM PROWADZĄCYM.

Jakub Piotrowski pracuje na co dzień jako dietetyk i trener personalny. Jego motto brzmi: Aby schudnąć, trzeba jeść.
Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

czwartek, 13 października 2016

Na wszystko znajdzie się sposób: jogurt, na nieprzyjemny zapach z ust!

Moja nie żyjąca już niestety babcia miała takie powiedzonko "mam na to taki przedwojenny sposób".
I kiedy np. na głowie wyrastał guz po uderzeniu się głową we framugę drzwi przykładał mi do czoła zimny nóż.

Mówiła też, że nie sztuka latać ze wszystkim do lekarza, lepiej spróbować jej skutecznych sposobów.


No to dziś taki "przedwojenny" sposób mojej babci na nieprzyjemny zapach z ust.
Różne są przyczyny tego przykrego dla człowiek zjawiska, niekiedy potrzebna jest konsultacja z lekarzem, ale często jest to spowodowane rozwojem "złych" bakterii rozwijających się w florze jelitowej.

Warto spróbować zastąpić je żywymi kulturami bakterii, które są zawarte w jogurcie i działają korzystnie na naszego organizm.
W tym celu rano, najlepiej na czczo trzeba jeść przez tydzień jedno opakowanie jogurtu, najlepiej naturalnego. Po pewnym czasie te "złe" bakterie zostaną wyparte przez te "dobre" pochodzące właśnie z jogurtu.
Smacznego!



sobota, 1 października 2016

Łuszczyca głowy - jak sobie z nią poradzić?


Autor: Monika Dywijska



Gładka skóra i piękne, mocne włosy są synonimem zdrowia i idealnego wyglądu. Dlatego też pierwsze objawy łuszczycy są dla wielu osób jak wyrok, szczególnie, gdy występują w miejscu widocznym, takim jak głowa. Z tą chorobą da się jednak walczyć i to skutecznie, ważna jest jednak konsekwencja.


Czym dokładnie jest łuszczyca? Jakie metody można wykorzystać w jej zwalczaniu? Oto krótki poradnik.

Poznaj swojego wroga
Komórki tworzące naszą skórę i naskórek przez całe życie stopniowo rosną i złuszczają się. Cały cykl produkcji, wzrostu i obumierania skóry trwa około 4 tygodni. W przypadku osoby chorej na łuszczycę, układ odpornościowy skraca cały proces do 4 dni. Martwe komórki wędrują w górę skóry, tworząc na jej powierzchni białe płaty lub twarde łuski, najczęściej otoczone czerwoną obwódką.
Wciąż trwają badania mające wyjaśnić co dokładnie jest przyczyną łuszczycy. Na razie głównym „podejrzanym” są zmiany zachodzące w systemie immunologicznym. Warto także zaznaczyć, że łuszczyca jest chorobą dziedziczną. Jeśli w naszej rodzinie występowały osoby, które borykały się z tą przypadłością, możliwe że dotknie ona także i nas.
Należy pamiętać, że łuszczyca nie jest chorobą zakaźną! Osobie na nią chorej możemy bez obaw podać rękę, pić z tej samej szklanki czy korzystać z tych samych przedmiotów.

Jak z nią walczyć?
Gdy łuszczyca zostanie prawidłowo rozpoznana, należy stopniowo rozpocząć terapię. Pierwszym krokiem jest oczyszczenie skóry z płatów martwego naskórka, do czego najczęściej używa się maści z kwasem salicylowym. Gdy powierzchnia skóry zostanie oczyszczona nakłada się na nią preparaty z witaminą D i dziegciną, w trudniejszych przypadkach maści sterydowe i immunosupresyjne. Jeśli terapia zewnętrzna nie przynosi skutków, wtedy rozpoczyna się podawanie leków doustnych.
W przypadku choroby takiej jak łuszczyca niebagatelne znacznie ma prowadzony przez nas tryb życia i stosowana dieta. Warto wyeliminować z niej wędliny, mięso wieprzowe, ostre przyprawy czy kawę, natomiast warto zacząć spożywać produkty zawierające nienasycone kwasy tłuszczowe: dobrej jakości oleje, ryby i owoce morza.
Warto także rozważyć używanie specjalistycznych kosmetyków. Warto pamiętać, aby stosowane przez nas kosmetyki nie zawierały ostrych środków myjących, barwników i sztucznych zapachów, które dodatkowo mogą podrażniać skórę.

Znajdź swoją drogę
Łuszczyca jest chorobą, w której każdy przypadek należy rozpatrywać oddzielnie. U niektórych przebiega ona łagodnie, u innych ostrzej, ale niezależnie od tego odpowiedna dobrana terapia terapia może przynieść naprawdę zadowalające efekty.



Sprawdź kosmetyki na łuszczycę, np. szampony Genactiv w trychologos.pl.
Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.