wtorek, 22 sierpnia 2017

Higiena intymna u kobiet i mężczyzn


Autor: Wojtek Kozłowski


Stosowanie się do zasad higieny intymnej ma niezwykłe znaczenie dla zdrowia. 



Jej przestrzeganie pomaga pozbyć się nieprzyjemnych problemów, takich jak podrażnienia czy infekcje. Dodatkowo prawidłowa higiena intymna zapewnia poczucie komfortu i świeżości.

Najważniejsze zasady higieny intymnej 
1. Nie powinno się przesadzać z czystością – najlepiej raz dziennie korzystać z odświeżającego prysznica. Jest to szczególnie istotne dla kobiety w czasie miesiączki. Przydatne mogą okazać się mokre chusteczki przeznaczone do higieny intymnej. Warto jest się też podmywać przynajmniej raz dziennie.
2. Do mycia i osuszania okolic intymnych nie powinno się używać gąbek ani myjek jednorazowych, ponieważ rozwijają się na nich bakterie i grzyby. Do osuszania warto używać ręczników papierowych lub chusteczek higienicznych. Najlepiej myć się przy pomocy rąk, mężczyzna dodatkowo powinien pamiętać o odciągnięciu napletka i umyciu wydzielin z rowka żołędziowego.
3. Przed stosunkiem powinno się skorzystać z odpowiednich środków do mycia okolic intymnych. Po akcie należy oddać mocz i podmyć się żelem do higieny intymnej.
4. Częsta wymiana środków higienicznych w czasie miesiączki zapobiegnie rozwijaniu się bakterii, grzybów i wydzielaniu nieprzyjemnych zapachów. Ważna jest też zawsze świeża i czysta bielizna.
5. Najlepiej jest nosić tylko bawełnianą bieliznę.
6. Mężczyzna powinien pamiętać o tym, że brak higieny intymnej narządów płciowych może skutkować infekcją dróg rodnych jego partnerki.


 Środki do higieny intymnej 
Płyny i żele do higieny intymnej powinny myć i odświeżać, a jednocześnie podtrzymywać kwaśne pH (3,8-4,2) i chronić naturalną mikroflorę tych miejsc. Najlepsze są preparaty z dodatkiem kwasu mlekowego i wyciągów z ziół, które mają właściwości grzybobójcze, antybakteryjne i przeciwzapalne. Warto zwrócić uwagę na preparaty z dodatkiem rumianku, aloesu, nagietka, czy kory dębu. 
Powinno się unikać środków ze sztucznymi barwnikami, substancjami zapachowymi i parabenami, które wysuszają i podrażniają skórę.
Dbałość o higienę intymną odpowiednimi środkami zapobiegnie rozwijaniu się infekcji. Daje poczucie komfortu i świeżości, pozwala też czuć się komfortowo w czasie kontaktów intymnych.


Więcej na ten temat: W jaki sposób dbać o higienę intymną
Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

czwartek, 17 sierpnia 2017

Koniczyna łąkowa - ziele na wiele dolegliwości

Rośnie obok nas. Popularna roślina pastewna, kądziołka, koniczyna łąkowa.

Jest wszędzie: na pastwiskach i łąkach, na trawniku i na wąskiej miedzy. 
Tak nam spowszedniała, że mijamy ja obojętnie, a mało kto wie, że w medycynie ludowej koniczyna łąkowa była stosowana przy leczeniu wielu chorób.

Roślinę na ziele zbieramy kiedy kwiaty nie są jeszcze w pełni rozwinięte, przy czym zbieramy same główki kwiatowe lub kwiatki wraz z szypułką i górnymi listkami.
Oczywiście tak jak zawsze powtarzam: zbiór ziół powinien odbywać się na terenach czystych ekologicznie, z dala od dróg i przemysłu.

Koniczynę suszymy w suchym, przewiewnym i zacienionym miejscu.

A jakie składniki kryją się w zielu?
Okazuje się, że jest tam ich całkiem sporo. Koniczyna zawiera garbniki, taniny, izoflawony, fitosterole, kwasy fenolowe, i glikozydy. Znajdziemy tam też witaminy B,C,D i E oraz potas, cynk, wapń, fosfor, magnez, kobalt, siarkę, żelazo i mangan.

Ludowe znachorki stosowały napary i nalewki z koniczyny od dawna. Podawano je głównie kobietom, bo łagodziły dolegliwości związane z menstruacją i menopauzą.

Dodatkowo herbatka z koniczyny działa przeciwzapalnie, moczopędnie i uspokajająco. Reguluje przemianę materii i ułatwia wypróżnianie, pobudzając przy tym czynności wątroby i pęcherzyka żółciowego.

Przy niewielkich przeziębieniach można używać naparu z koniczyny do płukania gardła a pić w przypadku kaszlu i nieżycie górnych dróg oddechowych.

Uwaga!
Herbatek z koniczyny łąkowej nie podajemy małym dzieciom oraz kobietom w ciąży i karmiącym matkom.


środa, 16 sierpnia 2017

Borówka amerykańska, czy wiesz że...?

Borówka amerykańska, czy wiesz że...

... po poddaniu jej działaniu wysokich temperatur ( np. kiedy pieczemy ciasto z borówkami) traci ona wartości odżywcze!

A o borówce amerykańskiej i jej prozdrowotnych właściwościach było już na blogu tutaj - klik.



poniedziałek, 14 sierpnia 2017

Kasza jaglana - polskie superfood.

Autor: Katarzyna Wadowska

Zawiera witaminy z grupy B, reguluje poziom cholesterolu, posiada właściwości antywirusowe i zbawiennie wpływa na włosy oraz paznokcie... czy to najnowszy lek opatentowany przez amerykańskich naukowców? 
Ależ skąd. 
To nasza swojska kasza jaglana.

Znana od neolitu.
Wytwarzana z prosa, uprawianego już w epoce neolitu, przez wiele lat traktowana po macoszemu, powoli wraca do łask. I nic dziwnego, gdyż ta ogólnie dostępna i łatwa w przygotowaniu kasza jest naprawdę zbawienna dla naszego zdrowia. Nie dość, że pokrywa znaczną część dziennego zapotrzebowania na podstawowe witaminy i minerały, to posiada również wyżej wspomniane właściwości antywirusowe, zmniejsza katar oraz obrzęk błon śluzowych. Ponadto zawiera poprawiającą pamięć i koncentrację lecytynę oraz witaminę E. Może być spożywana przez chorujących na celiakię oraz osoby uczulone na gluten – po prostu go nie zawiera. A jeśli kogoś nie przekonują jej właściwości lecznicze, być może przekona go dobroczynny wpływ jagłów na skórę, włosy i paznokcie z racji zawartej w nich krzemionki.

Z czym to się je?
Tyle o pożytecznym, a co z przyjemnym, czyli walorami smakowymi? 
Tutaj również mamy spore pole do popisu, gdyż kasza jaglana komponuje się doskonale zarówno z daniami słonymi, jak i słodkimi. Można jadać ją, jak nasi przodkowie, z sosem ze śliwek węgierek, można dodać do niej ulubione owoce, dżem, kakao. Podaję się ją jako dodatek do dań obiadowych, jest również podstawowym składnikiem jaglanki – czyli po prostu zupy mlecznej. 
Brzmi nudno? 
W takim razie pokuśmy się o stworzenie bardziej finezyjnych dań, takich jak rozmaite sałatki z dodatkiem kaszy jaglanej, budyń kokosowo – bananowy na jej bazie, wegański pasztet, burgery z drobiu , czy nawet dyniowo – jaglane mufinki.

Jak pozbyć się goryczki.
Warto dodać, że kasza jaglana jest łatwa w przygotowaniu,  minusem może być jedynie gorzki smak pojawiający się czasem po ugotowaniu. Można się go jednak bez większego trudu pozbyć przelewając ziarna obficie wodą przed ugotowaniem, lub dodając do gotującej się kaszy mleko lub kilka kropel soku z cytryny.

Swojskie superfood.
Myślę, że wobec powyższego, mało kto pozostanie obojętny na urok kaszy jaglanej. Która, choć wytwarzana ze zwykłego, znanego od wieków  zboża, posiada walory nieobecne w najbardziej wysublimowanym „nowoczesnym” jedzeniu. Warto spróbować i samemu się przekonać co potrafi to super food. Tym bardziej, że możemy je kupić w każdym sklepie, a przygotowanie nie sprawi nikomu trudności.


Katarzyna Wadowska
Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

sobota, 12 sierpnia 2017

Jarzębina czerwona, skuteczny lek na wiele dolegliwości

Zbliżający się początek roku szkolnego pewnie wielu z was kojarzy się z różnymi rzeczami. Ja rozpoczynając naukę szłam do szkoły aleję obsadzoną jarzębinami. Dlatego początek roku szkolnego od zawsze kojarzy mi się z tymi drzewami obwieszonymi we wrześniu czerwonymi koralami.


Dziś już wiem, że owoce jarzębiny nie tylko wyglądają pięknie ale mogą pomóc w wielu dolegliwościach.

Zacznijmy od dolegliwości żołądkowych. Jarzębina działa łagodząco na błony śluzowe żołądka i jelit. Pomaga w zaburzeniach trawiennych i stymuluje pracę jelit.

Zawarte w owocach składniki (garbniki, witamina A i C) zapobiegają powstawaniu chorób sercowo-naczyniowych a ponadto łagodzą podrażnienia wątroby. 

Zbiór owoców jarzębiny przeprowadza się, kiedy uzyskują wyrazistą, czerwoną barwę. 


niedziela, 6 sierpnia 2017

Aronia, witaminowa petarda!

Gdybyśmy tak cofnęli się 25 lat wstecz, to Polsce o aronii nikt jeszcze nie słyszał. Dziś przetwory z owoców tej rośliny uchodzą za najzdrowsze.
I nic dziwnego, bowiem aronia jest  źródłem witamin: C, B2, B6, D, E, PP i  prowitaminy A. Zawiera również istotne dla naszego zdrowia pierwiastki: molibden, mangan, miedź, bor, jod i kobalt.

W ubiegłym roku po raz pierwszy spróbowałam zrobić nalewkę z aronii. Wyszła wspaniale i okazała się świetnym środkiem na przeziębienia i problemy żołądkowe. Oczywiście stosowana z umiarem 😁

Ale sok z aronii to przede wszystkim doskonałe lekarstwo na obniżenie ciśnienia i zbicie wysokiego poziomu cholesterolu we krwi.
Niedawno pojawiły się wprost sensacyjne wyniki badań klinicznych. Grupie pacjentów z wysokim poziomem cholesterolu przez 2 miesiące podawano codziennie 300 mg wyciągu z owoców aronii. Okazało się, że poziom cholesterolu u badanych spadł aż o 24 procent!




sobota, 5 sierpnia 2017

3 Sposoby aby odmłodzić mózg


Autor: Michał Wilk


Coraz szybsze tempo życia i ilość bodźców, które trzeba każdego dnia analizować sprawiającą, że mózg człowieka z XXI wieku jest bardzo narażony na rozwój takich objawów jak przemęczenie, syndrom wypalenia zawodowego i wiele innych negatywnych czynników. 


Nasz mózg jest narażony na procesy starzenia znacznie bardziej niż cera, o którą potrafimy zadbać stosując odpowiednie kremy i suplementy diety. Czy jednak nie ma żadnych możliwości, aby zadbać także o mózg?

Najnowsze badania przeprowadzone przez zespoły badaczy z trzech największych ośrodków naukowych (Harvard, Oxford, Stanford) rzucają całkiem nowe światło na stan Naszej dotychczasowej wiedzy i wskazują skuteczne metody na „odmłodzenie” naszego mózgu.

Aby właściwie ocenić wiek swojego mózgu oraz to, czy stosowanie jakichkolwiek środków zaradczych jest niezbędne, wystarczy przypomnieć sobie typowe sytuacje z życia codziennego i odpowiedzieć na poniższe pytania:

1. Czy kiedykolwiek zdarzyła Ci się chwila niezręcznego zawieszenia rozmowy, bo nie mogłeś znaleźć odpowiedniego słowa?

2. Czy zdarza Ci się zapominać imiona i nazwiska osób, które znacz od lat?

3. Czy masz kłopoty ze skupieniem uwagi na więcej niż jednej czynności?

4. Czy zdarza Ci się wejść do pokoju i zapomnieć w jakim celu tam poszedłeś?

Jeśli na większość z powyższych pytań udzieliłeś odpowiedzi twierdzącej, to może to oznaczać, że Twój mózg starzeje się szybciej niż powinien i nie jest w stanie analizować niezbędnych do normalnego funkcjonowania bodźców. Oczywiście nie należy od razu popadać w czarną rozpacz, ponieważ już za chwilę dowiesz się o najnowszych odkryciach wiodących ośrodków naukowych zajmujących się badaniami nad usprawnieniem funkcji umysłowych w każdym wieku.

Przełomowy raport opublikowany przez wiodące ośrodki badawcze wskazuje, że właściwa suplementacja może znacząco zwiększyć sprawność intelektualną i zwiększyć zdolności mózgu do skupienia uwagi i przyswajania nowych informacji, które są przecież niezbędne do normalnego funkcjonowania w dzisiejszym świecie.

1. Popraw wydajność swojego umysłu poprzez zwiększenie przepływu krwi!

Mózg, podobnie jak inne organy wymaga dostatecznej ilości substancji pokarmowych, które dostarczane są do tego wrażliwego narządu z biegiem krwi. Niewłaściwa, uboga w mikroelementy oraz pierwistki śladowe dieta może prowadzić do niewłaściwego stopnia odżywienia mózgu.

Klucz do jasnego myślenia i poprawy pamięci

Chwilowe zaniki pamięci, kłopoty z zebraniem myśli oraz koncentracją mogą prowadzić do niezwykle frustrujących sytuacji, ale mogą także oznaką innych objawów:

Głodujący mózg

Problemy z krążeniem są najczęstszą przyczyną zaburzeń pamięci. Komórki mózgu zużywają bardzo dużo energii, dlatego potrzebują nieustannego zaopatrywania w składniki odżywcze i tlen. Nawet krótkotrwałe zaburzenie w dopływie krwi może spowodować nieodwracalne skutki uboczne. Takie sytuacje zdarzają się w przypadku zawałów, udarów i zatrzymań krążenia, o których z całą pewnością wiekszość osób czytających niniejszy artykuł słyszało z najbkiższego otoczenia.

Poprawa krążenia mózgowego

Ekstrakty ziołowe zawierające wyciąg z żeń-szenia wykorzystywane w celu poprawy zdolności pamięciowych stosowane są w krajach azjatyckich od niemal 4000 lat. W europie suplementacja ziołowymi związakami zwiększającymi sprawność umysłu ma wprawdzie krótszą historię, ale popularność tabletek na poprawę sprawności intelektualnej na starym kontynencie zdaje się świadczyć o wyjątkowej skuteczności ekstraktów roślinnych poprawiających prace mózgu. (1)

Skuteczność potwierdzone w ponad 1000 rapotach medycznych

Sekretem do poprawy sprawności umysłowej jest właściwa suplementacja, dzięki której ilość dostarczanych do mózgu związków mineralnych jest znacznie większa. Kluczem do poprawy stanu umysłu są odpowiednio zbilansowane suplementy diety. W tabletkach podstawowym składnikiem jest najczęściej usprawniający pracę mózgu żeń-szeń, którego skuteczność w tego typu preparatach może zwiększyć sprawność intelektualną nawet o 200%!

2. Suplementy diety na koncentrakcję – najszybszy sposób rewitalizacji komórek mózgu

Przytoczone na wstępie niniejszego artykułu badania wykazują, że można znacząco poprawić swoją pamięć i sprawić, by mózg funkjonował jakby miał nawet kilkanascie lat mniej, dzięki stosowaniu tabletek zawierających ekstrakty z żeń-szenia, a także  i innych ziół, takich jak: Rhodiola rosea, Guarana Bacopa Monnieri!

3. Zwiększ jakość połączeń neuronowych w mózgu!

Ludzki mózg to bardzo delikatna i jednoczeńsnie niezwykle złożona struktura, w której kluczową rolę odgrywają połączenia neuronów. Właściwa jakość połączeń gwarantuje szybką reakcję na docierające do mózgu bodźce. W tabletkach na poprawę koncentracji optymalnie dobrano skład, aby przyspieszyć czas reakcji Twoich komórek nerwowych. Zacznij funkcjować na pełnych obrotach!

Unikalne receptury tabletek na koncentrację tworzą zazwyczaj ekstrakty z następującyhc gatunków roślin:

a) Żeń-szeń syberyjski

Panax ginseng stosowany jest w tradycyjnej medycynie chińskiej od tysięcy lat. W licznych badaniach naukowych potwierdzono wpływ żeń-szenia na funkcjonowanie mózgu, poprawę zdolnosci kojarzenia i zapamiętywania.  Ekstrakt z Żeń-szenia nie bez powodu stał się podstawowym składnikiem tabletek na koncentrację.

b)  Rhodiola rosea

Rhodiola rosea, czyli rożeniec górski, jest rośliną występującą na obszarze Syberii, Chin i Azji południowo-wschodniej. Ludy zamieszkujące tamte rejony przypisują tej roślinie właściwości podobne do tych, które posiada Żeń-szeń. W University of Pennsylvania i Frederiksberg University Hospital od wielu lat prowadzone są badania nad wykorzystaniem rośliny w leczeniu stanów depresyjnych i innych dysfunkcji umysłowych.

c) Guarana

Guarana działa stymulująco na funkcjonowanie całego organizmu. Zmniejsza zmęczenie, poprawia zdolność koncentracji i zapamiętywania. 

d) Bacopa monnieri

Uważana jest za remedium na problemy z zapamiętywaniem i koncentracją. Bacopa monnieri uważana jest za najlepszy ziołowy składnik odmładzający komórki nerwowe.

e) Żeń-szeń koreański i L-teanina

Wyciąg z Żeń-szenia koreańskiego zwiększa odporność na stres, zdolność do skupienia się w niesprzyjających okolicznościach.

Źródła informacji:

1. Santos, R.F., et al., “Cognitive performance, SPECT, and blood viscosity in elderly non-demented people using Ginkgo biloba,” Pharmacopsychiatry, 2003;36(4):127-133.
 

3. Stough, C., et al., “Neuropsychological changes after 30-day Ginkgo biloba administration in healthy participants,” The International Journal of Neuropsychopharmacology, 2001;4(2): 131-134.
4. Kleijnen, J., and Knipschild, P., “Ginkgo biloba for cerebral insufficiency,” British Journal of Clinical Pharmacology, 1992 October; 34(4): 352-358.

5. Kleijnen, J., & Knipschild, P., “Ginkgo Biloba,” Lancet, 1992; 340, 1,136-1,139.

6. Kleijnen, J., and Knipschild, P., “Ginkgo biloba for cerebral insufficiency,” British Journal of Clinical Pharmacology, 1992 October; 34(4): 352-358. 

Michał Wilk
http://www.a-kuku.pl
Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

środa, 2 sierpnia 2017

10 przypraw przyśpieszających metabolizm


autor: Ksawery Kostrycki


Niejedna osoba, próbowała zarówno diety jak i ćwiczeń, aby uzyskać wymarzoną sylwetkę. Jest kilka innych czynników, które świetnie wpływają na nasz metabolizm. Co to takiego? Przyprawy, które pobudzą organizm do większego wydatkowania energii.



Chili
Chili zmniejsza apetyt i działa rozgrzewająco. Pobudza również nasz układ pokarmowy do zwiększenia wydajności jego pracy. Udowodniono, że dodawanie chili do posiłków zwiększa uczucie sytości, dzięki czemu ogranicza to ilość spożywanych w ciągu dnia posiłków.
Curry
Kwas  hydroksycytrynowy, który zawarty jest w curry bardzo skutecznie zwalcza tkankę tłuszczową. Działa hamująco na ośrodek głodu w mózgu oraz przyśpiesza przemianę materii. 
Bazylia
Bazylia pomaga przyswajać pokarm, poprawia trawienie, pobudza wydzielanie soku żołądkowego i działa przeciwskurczowo. Ponadto rozluźnia jelita, łagodzi stres i przyspiesza trawienie białek oraz tłuszczu. Sprawdza się również przy niestrawnościach i bólach głowy.
Imbir
Imbir wspomaga trawienie. Ma też właściwości rozgrzewające, zapobiega wzdęciom, przyczynia się do usuwania z organizmu zbędnych metabolitów. Obniża również poziom cholesterolu. Poprawia przemianę materii. Imbir jest naturalnym środkiem na wzdęcia i gazy.
Cynamon
Zapobiega on magazynowaniu cukrów(w postaci tłuszczu) przez wątrobę. Obniża poziom cholesterolu oraz reguluje gospodarkę węglowodanową. Jest szczególnie istotny dla osób, które walczą z cukrzycą, gdyż uwrażliwia tkanki naszego ciała na insulinę. Wystarczy pół łyżeczki dziennie, aby pozbyć się z organizmu nadmiaru tłuszczu. Pomaga również w oczyszczaniu organizmu.
Kurkuma
Kurkuma naturalnie hamuje powstawanie komórek tłuszczowy oraz wspomaga trawienie. Kurkuma ma również dużo innych właściwości, działa między innymi rozkurczowo, przeciwzapalnie i bakteriobójczo. Wystarczy już ¼ łyżeczki, aby kurkuma zaczęła działać na nasz organizm.
Kardamon
Kardamon działa zbawiennie na nasz organizm, ponieważ przyspiesza tempo przemiany materii przez co wspomaga proces odchudzania. Dodatkowo ułatwia trawienie białek i posiada właściwości antyseptyczne.
Mięta
Mięta usprawnia pracę jelit, pobudza wydzielanie soku żołądkowego oraz wspomaga procesy trawienne. Dodatkowo zapobiega wzdęciom i działa antywirusowa i przeciwbakteryjnie.
Kolendra
Kolendra przyspiesza trawienie oraz działa przeciwbólowo i przeciwzapalnie. Listki kolendry można dodać do sałatek, kanapek czy zup. 
Goździki
Goździki niesamowicie działają na nasz metabolizm, ponieważ dzięki nim organizm spala więcej kalorii. Zwiększają one wydzielanie enzymów trawiennych. Dodatkowo łagodzą wzdęcia i zapobiegają powstawaniu gazów.



Jeśli naturalne przyprawy to za mało, zobacz spalacze tłuszczu.
Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

wtorek, 1 sierpnia 2017

Upały, pij dużo wody i nie zapominaj o czworonogach!

Nadeszła fala upałów, w wielu miejscach w Polsce temperatura przekracza 30 stopni, a są miejsca gdzie jest o kilka stopni wyższa.
Najlepszą obroną przed przegrzaniem i udarem słonecznym jest chowanie się w cieniu, osłanianie głowy i picie dużej ilości wody, nawet 3 litry dziennie.


Ale nie zapominajmy również o naszych czworonogach, im również dokucza pragnienie w takie gorące dni!