Przejdź do głównej zawartości

Szkodliwy cukier i zdrowe alternatywy

Autorem artykułu jest Tess15

Średnio zużywamy około 40 kg cukru rocznie na osobę. 
Z punktu widzenia zdrowotnego nadmierne spożywanie  cukru jest bardzo szkodliwe. Produkt ten jest bardzo smaczny i praktycznie codziennie w różnych postaciach gości na naszych stołach. Stosowany przez lata przyczynia się do rozwoju wielu groźnych chorób.

 Doskonale zdajemy sobie sprawę ze szkodliwości spożywania cukru. Mimo tego nie jesteśmy w stanie odmówić sobie słodyczy. Nadmierne i częste spożywanie pokarmów zawierających duże ilości cukru prowadzi w konsekwencji do wielu problemów zdrowotnych. Jednym ale nie najważniejszym jest nadwaga. Innym bardzo istotnym jest próchnica zębów. Niestety największym problemem jest cukrzyca, która sama w sobie stanowi zagrożenie dla życia człowieka. Ponadto bardzo często nieprawidłowo leczona lub zbyt późno zdiagnozowana prowadzi do utraty wzroku oraz chorób układu krwionośnego. 
Są jeszcze inne poważne przeciwwskazania do spożywania cukru i słodyczy. Stosowanie cukru (sacharozy) w codziennym żywieniu prowadzi do zakwaszenia organizmu a w konsekwencji jego niedotlenienia i wielu chorób. Wszystkie bakterie i wirusy są beztlenowcami i uwielbiają środowisko zakwaszone. Również wszelkiego rodzaju pasożyty żyją w takim środowisku i są przyczyną wielu groźnych dla naszego życia chorób. 
Dlatego też kiedy sięgamy po cukier, kolejne ciastko lub batonik trzeba sobie zadać pytanie czy warto? 
Cukier nie ma dla organizmu człowieka żadnej wartości odżywczej.

 NATOMIAST POWODUJE:

- zakwaszenie organizmu i wspomaga rozwój bakterii, grzybów i komórek rakowych
- rozwój grzybów i drożdżaków
- powstawanie nadwagi i cukrzycy
- wypłukiwanie minerałów i witamin
- rozwój próchnicy
- osłabienie systemu immunologicznego
- dostarczanie pustych kalorii(trudny do strawienia)
- choroby układu krwionośnego

Niektórzy z nas w trosce o zdrowie używają sztucznych słodzików. Niestety zawarty w nich aspartam i sacharyna wywołują spory wśród naukowców co do ich wpływu na nasze zdrowie. Jedni z nich twierdzą, że związki te są nieszkodliwe inni udowadniają ich szkodliwość. Według nich sacharyna podwyższa poziom cukru we krwi a to wpływa na wydzielanie insuliny i obciąża trzustkę.

Alternatywę dla cukru oraz słodzików chemicznych stanowić może pochodząca z Paragwaju STEWIA. Roślina jest bezkaloryczna i bogata w substancje odżywcze. Dostępna jest pod wieloma postaciami. Postać proszku jest około 300 razy słodsza od cukru. Ponadto może być stosowana przez diabetyków. W przeciwieństwie do sztucznych słodzików nadaje się do pieczenia i gotowania ( tolerancja na wysoką temperaturę). Mieszkańcy Paragwaju i Brazylii od stuleci używają liści tej rośliny. Od około 20 lat roślina ta jest stosowana w  Japonii. Co najważniejsze jak do tej pory nikt nie stwierdził skutków ubocznych stosowania tej rośliny. Można ją uprawiać nawet w warunkach domowych.

Innym bardzo dobrym zamiennikiem tradycyjnej sacharozy jest cukier brzozowy. Dostępny jest w większości naszych sklepów spożywczych. Również nadaje się do stosowania dla diabetyków. Doskonale znosi wysoką temperaturę czyli nadaje się do pieczenia i gotowania. Zawiera około 40% mniej kalorii niż zwykły cukier. Ponadto jego stosowanie ma pozytywny wpływ na nasze zdrowie ponieważ:

- przeciwdziała próchnicy, wzmacnia szkliwo
- wzmacnia układ immunologiczny
- opóźnia proces starzenia
- skuteczny jest przy zaparciach
- likwiduje niemiły zapach z ust
- może być stosowany przy zapaleniu ucha środkowego oraz zapobiegawczo w chorobach układu oddechowego


Kiedy kolejny raz będziemy mieli ochotę sięgnąć po  porcję cukru czy słodyczy może warto się zastanowić- czy chwila przyjemności w ustach jest warta naszego zdrowia, a w konsekwencji życia!

---
Tess 15
abczywienia.blogspot.com
Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Gojnik (szałwia libańska) - zioło o wspaniałych właściwościach

Do dzisiaj w krajach Bliskiego Wschodu gojnik jest stosowany jako aromatyczny dodatek do herbaty.

Herbatka z gojnika jest szczególnie polecana dla osób, które dbają o dietę i prowadzą zdrowy tryb życia. Napar z niego zawiera wiele składników mineralnych: flawonoidy, taniny, przeciwutleniacze, żelazo, kobalt, cynk, potas i magnez. Dzięki temu picie herbaty korzystnie wpływa na zdrowie człowieka. 

Jak to często bywa, wiedza wypraktykowana wcześniej w lecznictwie ludowym została potwierdzona w wyniku badań przez uniwersyteckie ośrodki badawcze.

W krajach bałkańskich herbata z gnojnika była podawana na przeziębienie oraz w przypadku zapalenia oskrzeli.
Ponadto uważano, że usuwa zmęczenie, uspokaja i oczyszcza krew. Ponadto ma korzystny wpływ na stany zapalne, problemy z wątrobą, żołądkiem, nerkami i prostatą. Łagodzi dolegliwości reumatyczne i pomaga przy osteoporozie i w chorobach nowotworowych
I coś dla Panów - w Bułgarii gojnik jest cenionym afrodyzjakiem - zwanym też „bułgarską viagrą”.

Poznaj prozdrowotne właściwości Mahonii

Autor: Jakub Nowak

Zainteresowanie medycyną naturalną od wielu lat cieszy się nieustającą popularnością. Pomimo, że o ziołolecznictwie pojawiają się ciągle nowe publikacje to o właściwościach prozdrowotnych mahonii pospolitej wiąż mała ilość osób zdaje sobie sprawę. 

Zainteresowanie medycyną naturalną od wielu lat cieszy się nieustającą popularnością. Przecież składnikiem leków są przede wszystkim wyciągi z roślin, więc dlaczego nie mielibyśmy się leczyć właśnie nimi? 

Pomimo, że o ziołolecznictwie pojawiają się ciągle nowe publikacje to o właściwościach prozdrowotnych mahonii pospolitej wiąż mała ilość osób zdaje sobie sprawę. 

Mahonia (Mahonia aquifolium, mahonia ostrolistna, ościał, Oregon grape) do Europy została sprowadzona w XIX wieku z Ameryki Północnej, gdzie jest kwiatem stanowym Oregonu. Jest krzewem należącym do rodziny berberysowatych (Berberidaceae) dorastającym do ok. 1,5 m wysokości o atrakcyjnych pędach, cytrynowych kwiatach i drobnych jagodach przypominających małe winogr…

Kasza owsiana pod lupą

Autor: Gabriela Rozmysłowicz


Kiedyś nieosiągalna i trudno dostępna, dziś coraz częściej spotykana na półkach sklepów - kasza owsiana. Od niedawna zachwyca konsumentów swoim smakiem i właściwościami odżywczymi. O jej odmianach oraz dlaczego warto włączyć ją do swojego jadłospisu - o tym w artykule.

Dwa słowa o samej kaszy

Najpopularniejszymi produktami owsianymi są płatki owsiane, które są wzbogaceniem diety wielu osób. Niewiele osób jednak wie, że istnieją przetwory wyprodukowane bezpośrednio z rozdrobionego i pozbawionego łusek ziaren owsa. Takim produktem jest kasza owsiana. W sklepach może być dostępna w dwóch wersjach: pęczka owsianego (czyli całe ziarna owsa) lub w wersji rozdrobnionej.

Smak kaszy owsianej jest lekko orzechowy, co sprawia, że potrawy z kaszą są jedyne w swoim rodzaju. Doskonale nadaje się, jako uzupełnienie dań na słono, jak i na słodko. Warto odnaleźć swój smak i spożywać ją w swojej ulubionej wersji.

Właściwości kaszy

Kasza owsiana jest bardzo bogata w różnego rodza…