7 przyczyn chrapania, które rujnują spokojny sen


Autor: Jacek Domański


Chrapanie jest bardzo uciążliwą przypadłością, nie tylko dla osoby chrapiącej, ale i dla jej najbliższego otoczenia. Badania wykazują, że partnerzy osób chrapiących co noc tracą od godziny do półtorej wartościowego snu przez męczące odgłosy.



Nic dziwnego, bardziej uciążliwe chrapanie może przybierać natężenie pracującego młota pneumatycznego. Przyczyną chrapania jest drganie wiotkich części gardła, zwłaszcza języczka i podniebienia miękkiego podczas oddychania. Zakłócony przepływ powietrza przyczynia się do powstawania drażniących, wibrujących dźwięków.

Dlaczego chrapiemy?
W wielu przypadkach chrapanie spowodowane jest niehigienicznym trybem życia. Czasem wystarczy zmiana kilku szkodliwych nawyków, by na zawsze zażegnać ten problem. 

Przyczyny chrapania:
1) Zła pozycja snu - spanie na wznak jest pozycją, która najbardziej sprzyja chrapaniu. Ułożenie ciała na plecach z odchyloną do tyłu głową, prowadzi do zwężenia cieśniny gardła i ograniczenia przepływu powietrza. Zdecydowanie lepiej jest spać na boku. Osobom przyzwyczajonym do jednej pozycji podczas snu może być ciężko wprowadzić te zmiany, jednak dobrej jakości materac sprawi, że każda inna pozycja spania będzie równie wygodna. 

2) Stosowanie używek - nikotyna i alkohol są bardzo często przyczyną chrapania, zwłaszcza jeśli stosowane są tuż przed położeniem się do łóżka. Nikotyna prowadzi do zalegania śliny w tchawicy i krtani, bardzo często jest przyczyną obrzęku śluzówki. Znacznie utrudnia to przepływ powietrza podczas oddychania. Alkohol z kolei prowadzi do wiotczenia mięśni gardła, dlatego na dwie-trzy godziny przed snem lepiej z niego zrezygnować. 

3) Nadwaga - większość osób borykających się z nadwagą chrapie. Problem jest dość złożony, bowiem walka z dodatkowymi kilogramami likwiduje kilka przyczyn chrapania. Aktywność fizyczna poprawia sprężystość mięśni, co ogranicza ich drgania. Mniejszy obwód szyi ogranicza nacisk na gardło, poprawiając przepływ powietrza. 

4) Nieodpowiednia poduszka - chrapiący bardzo często lubią spać na wysokich poduszkach. Jest to spory błąd, bowiem taka pozycja spania zwęża drogi oddechowe, potęgując problem chrapania. O wiele lepiej sprawdza się płaska, anatomiczna poduszka, która dopasuje się do kształtu głowy. 

5) Stosowanie leków - niektóre leki, zwłaszcza uspokajające i nasenne, wykazują działanie podobne do alkoholu - osłabiają i zwiotczają mięśnie gardła, prowadząc do powstawania większych drgań. Osoby borykające się z problemem chrapania, powinny upewnić się, że przyjmowane przez nie leki nie wykazują takiego działania. 

6) Nieodpowiednio przygotowane pomieszczenie - bardzo często wysuszona błona śluzowa gardła jest przyczyną chrapania. Dlatego tak ważne jest, by powietrze w sypialni charakteryzowało się odpowiednio wysoką wilgotnością, wynoszącą od 40 do 60%. Pomieszczenie sypialni nie może być zbyt nagrzane, zdecydowanie lepiej śpi się w niższej temperaturze. 

7) Infekcja lub nieprawidłowa budowa gardła - chrapanie, które występuje raz na jakiś czas, zazwyczaj spowodowane jest infekcją dróg oddechowych. Katar i brak drożności gardła bardzo często zmusza chorego do oddychania nosem, co potęguje głośne chrapanie.  Nieprawidłowa budowa gardła może być z kolei zdiagnozowana przez laryngologa i z powodzeniem można ją korygować poprzez zabiegi chirurgiczne

Podsumowanie
Przyczyn chrapania jest bardzo wiele. Niemniej jednak, niezależnie od jego podłoża, z chrapaniem można i trzeba walczyć, bowiem może być przyczyną wielu groźnych dolegliwości. Wystarczy wspomnieć, że może być ono przyczyną bezdechu nocnego, wiążącego się z niedotlenieniem organizmu, a czasem zawałem lub udarem. Nie wspominając już o tym, że osoby chrapiące cierpią na chroniczne zmęczenie i brak energii spowodowane przez nieefektywny wypoczynek.

Więcej sprawdzonych sposobów na chrapanie: http://nachrapanie.net/.
Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Komentarze