sobota, 11 marca 2017

Praca w biurze i podróże, czyli o prawidłowym siedzeniu słów kilka


Autor: Marcin Brzoza



Jeszcze do niedawna na bóle kręgosłupa skarżyli się głównie seniorzy. Dziś bóle pleców dokuczają coraz młodszym pacjentom. Powodów jest wiele. Przemęczenie, silny stres, główna przyczyną jest jednak siedzący tryb pracy. 

Niestety początkowe bóle i uczucie sztywności w okolicach pleców, szyi i kręgosłupa są tylko początkiem wielu dolegliwości. W związku z tym należy działać profilaktycznie. Sami więc zadbajmy o nasz kręgosłup wprowadzając do życia kilka prostych nawyków. 

Zdrowe siedzenie – dla naszego zdrowia i samopoczucia 
Zastygnięcie mięśni to główny skutek siedzącego trybu życia. Co gorszą nierzadko prowadzi do trudnych do wyleczenia dolegliwości. W ostatnim czasie wiele więc mówi się o tzw. dynamicznym siedzeniu. Dzięki niemu nie tylko mięśnie nie ulegają zastygnięciu, ale i nasze plecy zostają odciążone. 

Bolesna koncentracja za kierownicą 
Jak wiadomo, zawodowi kierowcy muszą liczyć się w swojej pracy z wielogodzinnymi podróżami, których skutkiem jest napięcie mięśni. Wynika ono przede wszystkim z maksymalnej koncentracji na drodze. Jeśli więc czeka Cię długa podroż poświęć kwadrans na krótką przebieżkę, podskoki, czy proste wymachiwania rękoma. To naprawdę pomoże. Podobnie jak przystanki co ok. 1,5 godziny w czasie których możesz dotlenić organizm na świeżym powietrzu. 
Prawidłowe siedzenie za kierownicą też ma kilka zasad. Zagłówek musi być ustawiony w taki sposób, aby znajdował się na szczycie głowy. Dzięki odpowiednio wyprostowanemu oparciu Twój tułów powinien znajdować się w pełnym pionie. Zwróć uwagę by ręce były ugięte lekko w łokciach. Nadgarstki ułożone na szczycie kierownicy w taki sposób by plecy nie odrywały się od oparcia. Dłonie na kierownicy ułożone w pozycji „za piętnaście trzecia”. Jeśli chodzi o nogi to przy wciśniętym pedale sprzęgła Twoja lewa noga powinna być lekko zgięta w kolanie. Kolejna istotna kwestia, pasy – obejmujące Twoje ramie i tułów. 
Istotne jest również wsiadanie i wysiadanie z samochodu. Przy wysiadaniu najpierw wykładamy jedną i drugą nogę, a następnie opierając się na rękach i nogach powoli wysiadamy z auta. Zwróć uwagę, aby Twoje plecy przez cały ten czas były proste. Podobną regułę zachowaj przy wsiadaniu do samochodu. 

Proste plecy przed monitorem 
W biurze większości czasu spędzamy przed komputerem. Na początek zwróć uwagę, by Twoje krzesło miało regulowaną wysokość, oparcie i podłokietniki. 
Głowa powinna być ułożona w taki sposób by wzrok znajdował się na wprost ekranu monitora. Plecy powinny być nie tylko wyprostowane, ale mieć pełne podparcie zwłaszcza w odcinku lędźwiowym. Należy też zapewnić pełną swobodę nóg pod biurkiem, przy czym stopy powinny być oparte. Można w tym celu użyć np. mały stołeczek.  

Przerwy w pracy również ważne 
W tym wypadku wystarczy 15 minut w ciągu 8 godzin na krótkie rozciągnięcie się, czy dotlenienie na świeżym powietrzu. Tak niewiele, a jak może pomóc. 


Więcej informacji na ten temat można przeczytać tutaj https://www.sissel.com.pl/webpage/dynamiczne-siedzenie.html 
Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz