Przejdź do głównej zawartości

Pestki dyni - zdrowy przysmak z dzieciństwa

Wszyscy chyba pamiętamy z dzieciństwa, te niezapomniane spotkania przy klatce schodowej lub pod trzepakiem i wspólne skubanie pestek ze słonecznika lub dyni.

Zbliża się wielkimi krokami sezon na dynie (pierwsze pojawią się w sprzedaży już pod koniec sierpnia) i warto już dziś przygotować się do sporządzenia wysuszonych pestek.

Nie kupujmy tych sprowadzanych z Chin, ani tych gotowych, pozbawionych łupiny i kupowanych w marketach.
Zadajmy sobie trochę trudu i przygotujmy samodzielnie pestki z dyni kupionych na targowisku czy bazarze.

Jakże często widziałam, jak moje znajome wydrążając dynię do przygotowania przetworów, całą zawartość wydobytą ze środka wyrzucały do kosza.

A przygotowanie pestek jest bardzo proste. Wystarczy tylko przygotować sporo płaskiego miejsce w suchym i przewiewnym pomieszczeniu, które wykładamy np. szarym papierem.
Po rozcięciu dyni wybieramy pestki usuwając włókna i równomiernie je rozkładamy.
Ja używam do tego tacek, które można kupić w każdym sklepie z AGD, które na normalnie używam do podawania posiłków.
Generalnie im rzadziej rozkładamy pestki dyni tym lepiej, ale nawet jak jest dość gruba warstwa, to wyschną, trzeba tylko sprawdzać, czy nie pojawia się pleśń.

Pestki samodzielnie przygotowane będą z pewnością zdrowsze.
A jest się o co starać. 
Pestki z dyni są nie tylko smaczne i odżywcze, ale dostarczają cennych witamin oraz składników mineralnych. Mało kto wie, że są również jednym z najskuteczniejszych antydepresantów. Zawierają bowiem tryptofan, który redukuje objawy stresu i poprawia samopoczucie. ponadto pobudza wytwarzanie serotoniny (czyli hormonu szczęścia) i melatoniny która jest odpowiedzialna za spokojny sen. 

Ponadto te skromne nasionka pomagają na ból mięśni i głowy, a także wspierają prawidłową pracę nerek!

Prawda że warto przygotować odpowiedni zapas pestek na zimę?



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Gojnik (szałwia libańska) - zioło o wspaniałych właściwościach

Do dzisiaj w krajach Bliskiego Wschodu gojnik jest stosowany jako aromatyczny dodatek do herbaty.

Herbatka z gojnika jest szczególnie polecana dla osób, które dbają o dietę i prowadzą zdrowy tryb życia. Napar z niego zawiera wiele składników mineralnych: flawonoidy, taniny, przeciwutleniacze, żelazo, kobalt, cynk, potas i magnez. Dzięki temu picie herbaty korzystnie wpływa na zdrowie człowieka. 

Jak to często bywa, wiedza wypraktykowana wcześniej w lecznictwie ludowym została potwierdzona w wyniku badań przez uniwersyteckie ośrodki badawcze.

W krajach bałkańskich herbata z gnojnika była podawana na przeziębienie oraz w przypadku zapalenia oskrzeli.
Ponadto uważano, że usuwa zmęczenie, uspokaja i oczyszcza krew. Ponadto ma korzystny wpływ na stany zapalne, problemy z wątrobą, żołądkiem, nerkami i prostatą. Łagodzi dolegliwości reumatyczne i pomaga przy osteoporozie i w chorobach nowotworowych
I coś dla Panów - w Bułgarii gojnik jest cenionym afrodyzjakiem - zwanym też „bułgarską viagrą”.

Poznaj prozdrowotne właściwości Mahonii

Autor: Jakub Nowak

Zainteresowanie medycyną naturalną od wielu lat cieszy się nieustającą popularnością. Pomimo, że o ziołolecznictwie pojawiają się ciągle nowe publikacje to o właściwościach prozdrowotnych mahonii pospolitej wiąż mała ilość osób zdaje sobie sprawę. 

Zainteresowanie medycyną naturalną od wielu lat cieszy się nieustającą popularnością. Przecież składnikiem leków są przede wszystkim wyciągi z roślin, więc dlaczego nie mielibyśmy się leczyć właśnie nimi? 

Pomimo, że o ziołolecznictwie pojawiają się ciągle nowe publikacje to o właściwościach prozdrowotnych mahonii pospolitej wiąż mała ilość osób zdaje sobie sprawę. 

Mahonia (Mahonia aquifolium, mahonia ostrolistna, ościał, Oregon grape) do Europy została sprowadzona w XIX wieku z Ameryki Północnej, gdzie jest kwiatem stanowym Oregonu. Jest krzewem należącym do rodziny berberysowatych (Berberidaceae) dorastającym do ok. 1,5 m wysokości o atrakcyjnych pędach, cytrynowych kwiatach i drobnych jagodach przypominających małe winogr…

Kasza owsiana pod lupą

Autor: Gabriela Rozmysłowicz


Kiedyś nieosiągalna i trudno dostępna, dziś coraz częściej spotykana na półkach sklepów - kasza owsiana. Od niedawna zachwyca konsumentów swoim smakiem i właściwościami odżywczymi. O jej odmianach oraz dlaczego warto włączyć ją do swojego jadłospisu - o tym w artykule.

Dwa słowa o samej kaszy

Najpopularniejszymi produktami owsianymi są płatki owsiane, które są wzbogaceniem diety wielu osób. Niewiele osób jednak wie, że istnieją przetwory wyprodukowane bezpośrednio z rozdrobionego i pozbawionego łusek ziaren owsa. Takim produktem jest kasza owsiana. W sklepach może być dostępna w dwóch wersjach: pęczka owsianego (czyli całe ziarna owsa) lub w wersji rozdrobnionej.

Smak kaszy owsianej jest lekko orzechowy, co sprawia, że potrawy z kaszą są jedyne w swoim rodzaju. Doskonale nadaje się, jako uzupełnienie dań na słono, jak i na słodko. Warto odnaleźć swój smak i spożywać ją w swojej ulubionej wersji.

Właściwości kaszy

Kasza owsiana jest bardzo bogata w różnego rodza…