czwartek, 11 lutego 2016

Cholesterol na cenzurowanym


Autor: Małgorzata Wierzbicka



Cholesterol nie zawsze jest zły. Musimy bowiem wiedzieć, że istnieje również dobry cholesterol, który nam nie zaszkodzi. Nie każdy jednak wie, jak zastąpić zły cholesterol tym dobrym i jak poprawić stan swojego organizmu, gdy już pojawił się u nas ten pierwszy.

          Czym jest cholesterol? 
Na pewno niczym złym, jak się wszystkim wydaje. Jednak jedynie w ograniczonych ilościach i pochodzący z dobrych źródeł. 
Cholesterol kojarzymy zazwyczaj z otyłością oraz z obfitymi i niezdrowymi posiłkami. Pamiętajmy, że cholesterol jest również niezbędny do funkcjonowania naszego organizmu. Wszystko jest dobrze, jeśli pozostaje na odpowiednim poziomie. Czasami jednak sami głównie przez swój styl życia powodujemy jego wzrost a tym samym pogorszenie stanu naszego organizmu.

          Cholesterol nie zawsze jest zły. Istnieje bowiem również dobry cholesterol, którego dostarczamy organizmowi zdrowo się odżywiając, szczególnie spożywając dobre tłuszcze np. olej lniany, słonecznikowy lub oliwę z oliwek. Zły cholesterol znajduje się natomiast w żywności typu fast food, która zawiera duże ilości tłuszczy zwierzęcych. Występuje on także w śmietanie, żółtkach jaj oraz w serach. Dlatego tak ważne jest, abyśmy zwracali uwagę na to, co jemy. Oczywiście zły cholesterol w niewielkich ilościach nikomu nie zaszkodzi, o ile nie mamy przeciwwskazań medycznych do jego spożywania.
          Istnieje cały szereg wytycznych odnośnie sposobów odżywiania, mających na celu zapobieganie i usuwanie złego cholesterolu z organizmu.  Mają one na celu przestawienie naszego organizmu na zdrowe odżywianię i eliminację z naszej diety złych tłuszczy. Musimy m.in.:
  • zamienić masło na specjalną margarynę ze sterolami,
  • smalec na olej słonecznikowy, rzepakowy, oliwę z oliwek,
  • jeść więcej czosnku, zwłaszcza na surowo,
  • spożywać nasiona Chia, które ograniczają wchłanianie cholesterolu,
Zrezygnować na pewno powinniśmy z :
  • potraw smażonych, zwłaszcza na tłuszczu zwierzęcym,
  • produktów typu fast-food, np. chipsów,
  • sera żółtego,
  • żywności przetworzonej.
          Chcąc wspomóc dietę w walce z cholesterolem powinniśmy również  regularnie ćwiczyć. Wysiłek fizyczny jest bowiem najlepszym sposobem zaraz po diecie a przed tabletkami na zwalczenie złego cholesterolu. Powinniśmy uprawiać sport regularnie i najlepiej na świeżym powietrzu. Pozwoli to nam w szybki sposób obniżyć poziom złego cholesterolu a zwiększyć poziom dobrego. Najlepszym rodzajem aktywności w tym przypadku jest nordic walking, spacery oraz pływanie w basenie.
          Kluczem do sukcesu jest wytrwałość w swoich postanowieniach i nieuleganie pokusom podjadania. Dieta jest najważniejszym czynnikiem decydującym o poziomie cholesterolu. Nie unikajmy jednak całkowicie tłuszczy. Wybierzmy te bezpieczne dla organizmu. Dodatkowo regularnie ćwicząc unikniemy chorób serca oraz udaru mózgu, których głównym sprawcą jest zły cholesterol.

Małgorzata Wierzbicka
Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz