Przejdź do głównej zawartości

Najzdrowsze tłuszcze dla ciała i umysłu


Najzdrowsze tłuszcze dla ciała i umysłu


Autor: Alan Kyne Perry

Słowo „tłuszcz” stało się czymś, czego staramy się unikać podczas zakupów w sklepie spożywczym. Nasze nieufne oko stara się eliminować produkt, który naznaczony zawartością z niewłaściwym słowem, wydaje się mieć zawsze za dużo tłuszczu.

Chociaż wielokrotnie okazuje się to prawdziwym stwierdzeniem i wielu tego typu produktów powinniśmy unikać, to należy zwracać uwagę, aby nie wrzucić do jednego worka zdrowych tłuszczów, które są podstawowym wymogiem dla właściwego funkcjonowania naszego ciała i umysłu.

Naturalny olej kokosowy
Olej kokosowy zawiera kwas laurynowy – bardzo ważny kwas, który w dużej ilości zawarty jest w mleku matki. Ma on silne dla organizmu działanie antywirusowe. Dodatkowo korzystnie wpływa na funkcjonowanie tarczycy, a do tego nie podnosi poziomu cholesterolu – kiedy konsumowany jest w diecie bogatej w niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe. Jest on również warty uwagi dla osób cierpiących na kandydozę (drożdżycę), które mogą skorzystać z zawartego w oleju kokosowym kwasu kaprylowego, cechującym się silnymi właściwościami przeciwgrzybicznymi.

Olej rybny
Wiele zalet oleju rybnego pochodzi z obecności w nim kwasów tłuszczowych omega-3 takich jak DHA i EPA. Innym istotnym elementem jest zawartość kwasów alfa- i gamma-linolenowego. Wiele z badań przeprowadzonych nie tylko w Stanach Zjednoczonych udowodniły, że omega-3 jest skuteczny w zmniejszaniu ryzyka występowania chorób sercowo-naczyniowych. Z tego właśnie powodu lekarze na całym świecie zalecają osobom z chorobami serca przyjmowanie dużych ilości oleju rybnego. Dodatkowo jest on znany nie tylko jako skuteczny lek przeciwzapalny, ale również naturalny antydepresant, a także chroni przed pojawieniem się choroby Alzheimera oraz ADHD. Pamiętajmy, aby nabywać tylko naturalny, czysty olej rybny bez rtęci i innych zanieczyszczeń.

Olej z konopi
Jednym z największych składników oleju z konopi jest pełna gama aminokwasów, a także jest on doskonale wyważonym źródłem niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT – grupa kwasów tłuszczowych, które nie mogą być syntetyzowane w organizmie zwierzęcym i muszą być dostarczane w pożywieniu; inaczej – egzogenne kwasy tłuszczowe). Czyni to z konopi jedną z niewielu roślin opartych o kompletne źródła białka.
NNKT zawierają optymalny stosunek pomiędzy kwasami omega-3 i omega-6, co pozwala utrzymać w zdrowiu układ odpornościowy, a także mają pozytywny wpływ na wygląd skóry, włosów i paznokci. Wyjątkowe stężenie kwasów niezbędnych w konopiach pełni również rolę zabezpieczającą przed chorobami serca, wysokim ciśnieniem krwi, niebezpiecznym poziomem cholesterolu, a nawet rakiem, artretyzmem i innymi chorobami.
Należy również pamiętać, że kwasy są konieczne do odpowiedniego funkcjonowania i rozwoju komórek mózgowych, systemu nerwowego , a także produkcji zdrowych błon komórkowych.

Awokado
Awokado są bogate w kwasy tłuszczowe jednonienasycone, a w średniej wielkości owocu znajduje się do 22 gram zdrowego tłuszczu. Owoce z tego wiecznie zielonego drzewa dostarczają blisko 20 zasadniczych składników odżywczych takich jak błonnik, potas, witamina E, B czy kwas foliowy.
Awokado jest jednym z owoców najbezpieczniejszych przy zakupie nawet z konwencjonalnych hodowli. Jego gruba skóra chroni go przed wpływem pestycydów na wartości odżywcze.
Awokado charakteryzują się wieloma innymi korzyściami, takimi jak właściwości przeciwzapalne, zwiększenie wchłaniania rozpuszczalnych w tłuszczach składników odżywczych (takich jak beta-karoten czy luteina), a także hamowanie rozwoju czy niszczenie komórek rakowych jamy ustnej.

Orzechy włoskie
Orzechy włoskie nie tylko smakują wyśmienicie, ale są też bogatym źródłem jednonienasyconych tłuszczów. Codzienne spożywanie ćwierci kubeczka dostarcza 95% dziennego zapotrzebowania na tłuszcze omega-3. Orzechy te były dogłębnie studiowane i są najczęściej promowane ze względu na korzyści płynące dla układu krwionośnego, serca, właściwości zdrowotnych mózgu czy przeciwnowotworowych. Spożywać je można nie tylko same, ale są również świetnym dodatkiem do sałatek, warzywnych potraw czy owoców.

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Gojnik (szałwia libańska) - zioło o wspaniałych właściwościach

Do dzisiaj w krajach Bliskiego Wschodu gojnik jest stosowany jako aromatyczny dodatek do herbaty.

Herbatka z gojnika jest szczególnie polecana dla osób, które dbają o dietę i prowadzą zdrowy tryb życia. Napar z niego zawiera wiele składników mineralnych: flawonoidy, taniny, przeciwutleniacze, żelazo, kobalt, cynk, potas i magnez. Dzięki temu picie herbaty korzystnie wpływa na zdrowie człowieka. 

Jak to często bywa, wiedza wypraktykowana wcześniej w lecznictwie ludowym została potwierdzona w wyniku badań przez uniwersyteckie ośrodki badawcze.

W krajach bałkańskich herbata z gnojnika była podawana na przeziębienie oraz w przypadku zapalenia oskrzeli.
Ponadto uważano, że usuwa zmęczenie, uspokaja i oczyszcza krew. Ponadto ma korzystny wpływ na stany zapalne, problemy z wątrobą, żołądkiem, nerkami i prostatą. Łagodzi dolegliwości reumatyczne i pomaga przy osteoporozie i w chorobach nowotworowych
I coś dla Panów - w Bułgarii gojnik jest cenionym afrodyzjakiem - zwanym też „bułgarską viagrą”.

Poznaj prozdrowotne właściwości Mahonii

Autor: Jakub Nowak

Zainteresowanie medycyną naturalną od wielu lat cieszy się nieustającą popularnością. Pomimo, że o ziołolecznictwie pojawiają się ciągle nowe publikacje to o właściwościach prozdrowotnych mahonii pospolitej wiąż mała ilość osób zdaje sobie sprawę. 

Zainteresowanie medycyną naturalną od wielu lat cieszy się nieustającą popularnością. Przecież składnikiem leków są przede wszystkim wyciągi z roślin, więc dlaczego nie mielibyśmy się leczyć właśnie nimi? 

Pomimo, że o ziołolecznictwie pojawiają się ciągle nowe publikacje to o właściwościach prozdrowotnych mahonii pospolitej wiąż mała ilość osób zdaje sobie sprawę. 

Mahonia (Mahonia aquifolium, mahonia ostrolistna, ościał, Oregon grape) do Europy została sprowadzona w XIX wieku z Ameryki Północnej, gdzie jest kwiatem stanowym Oregonu. Jest krzewem należącym do rodziny berberysowatych (Berberidaceae) dorastającym do ok. 1,5 m wysokości o atrakcyjnych pędach, cytrynowych kwiatach i drobnych jagodach przypominających małe winogr…

Kasza owsiana pod lupą

Autor: Gabriela Rozmysłowicz


Kiedyś nieosiągalna i trudno dostępna, dziś coraz częściej spotykana na półkach sklepów - kasza owsiana. Od niedawna zachwyca konsumentów swoim smakiem i właściwościami odżywczymi. O jej odmianach oraz dlaczego warto włączyć ją do swojego jadłospisu - o tym w artykule.

Dwa słowa o samej kaszy

Najpopularniejszymi produktami owsianymi są płatki owsiane, które są wzbogaceniem diety wielu osób. Niewiele osób jednak wie, że istnieją przetwory wyprodukowane bezpośrednio z rozdrobionego i pozbawionego łusek ziaren owsa. Takim produktem jest kasza owsiana. W sklepach może być dostępna w dwóch wersjach: pęczka owsianego (czyli całe ziarna owsa) lub w wersji rozdrobnionej.

Smak kaszy owsianej jest lekko orzechowy, co sprawia, że potrawy z kaszą są jedyne w swoim rodzaju. Doskonale nadaje się, jako uzupełnienie dań na słono, jak i na słodko. Warto odnaleźć swój smak i spożywać ją w swojej ulubionej wersji.

Właściwości kaszy

Kasza owsiana jest bardzo bogata w różnego rodza…